Chyba każdy, prowadząc działania w Google Ads, niejednokrotnie zastanawiał się, czy istnieje jakiś sposób, by zmniejszyć koszty generowane przez kampanię. W dzisiejszym artykule przedstawię metody na obniżenie cen reklamy, które jednocześnie skutkują poprawą efektywności kampanii. Zapraszam do lektury.

1. Struktura konta Google Ads

Odpowiednie zaprojektowanie kampanii jest bardzo istotne, niezwykle ważny jest także sposób podzielenia konta na kampanię oraz grupy reklam. Kiedy zrezygnujemy z jasnego podziału naszego Google Adsa, zapanuje na nim chaos. Będzie on szczególnie widoczny podczas jakiejkolwiek próby analizowania danych i określania wniosków dotyczących skuteczności kampanii. Bardzo często zdarza się, że w różnych grupach reklam są słowa kluczowe, które ze sobą konkurują. W związku z czym same reklamy również ze sobą „rywalizują”. Wszystko to uniemożliwia prawidłowe ocenianie skuteczności reklam i powoduje, że podejmujemy błędne decyzje dotyczące działań w przyszłości. Więcej informacji na temat prawidłowej struktury konta Google Ads znajdziesz pod linkiem https://radekcholewinski.pl/struktura-konta-google-ads/

2. Wynik Jakości

Poprawa Wyniku Jakości zaprocentuje obniżeniem stawki za kliknięcie w naszą reklamę. Bowiem im jest wyższy jest ten parametr, tym mniej musimy płacić. Wynik Jakości wyrażony jest w skali od 1 do 10. Składa się on z oceny jakości strony docelowej, współczynnika klikalności oraz trafności reklamy. Z tego względu strona docelowa powinna zawierać informacje, o których mowa w reklamie, a same reklamy muszą być dopasowane do słów kluczowych. Poprawa elementów budujących Wynik Jakości może realnie pomóc ograniczyć koszty naszych reklam. Co więcej, to od Wyniku Jakości w dużej mierze zależy wyższa lub niższa pozycja naszej reklamy w linkach sponsorowanych. Więcej, na temat Wyniku Jakości, pisałem w wpisie https://radekcholewinski.pl/wynik-jakosci-google-ads/

3. Harmonogram wyświetlania reklam

Wybór godzin, w których powinny wyświetlać się nasze reklamy, jest bardzo ważny, choć tak często pomijany. Jeżeli ustawimy wyświetlanie reklam przez 24 godziny, a prowadzimy działalność np. usługową w godzinach 8-16, wtedy najprawdopodobniej reklamy wyświetlane poza godzinami pracy nie przyniosą nam żadnego zysku. W taki sposób można łatwo zmarnować dużą część budżetu. Aby odpowiednio określić pory wyświetlania, warto dokładnie przeanalizować raporty dotyczące wyświetlania reklam w poszczególnych dniach i godzinach. A następnie ograniczyć wyświetlanie w porach, kiedy są one nieskuteczne.

4. Strona docelowa

Pamiętajmy, aby nieustannie czuwać nad jakością strony docelowej. Niedopuszczalna jest sytuacja, kiedy użytkownik, klikając w reklamę, trafia na stronę z błędem lub z nieaktualną treścią czy ofertą. Dopilnuj, by strona docelowa była atrakcyjna wizualnie, prosta w nawigacji oraz przyjazna dla potencjalnego klienta. A co najważniejsze – musi zawierać treści zgodne z wyszukiwaniem i potrzebami użytkowników. Chcesz wiedzieć więcej, jak powinna wyglądać strona docelowa? Sprawdź https://radekcholewinski.pl/strona-docelowa-skutecznosc-kampanii-google/

strona docelowa

5. Lokalizacja

Google Ads pozwala nam na dokładne ustawienie wielu czynników dotyczących wyświetlania naszej reklamy. Warto to wykorzystać. Jednym z nich jest lokalizacja. Jeżeli prowadzimy lokalny biznes, powinniśmy ograniczyć wyświetlanie reklam do rejonu, w którym wykonujemy usługi, np. do województwa. Możemy także bardzo precyzyjnie określić obszar na mapie, w którym mają pokazywać się reklamy – w postaci koła o konkretnym promieniu. Dzięki dobremu wyborowi lokalizacji oszczędzimy pieniądze, ponieważ nasza reklama będzie wyświetlała się tylko osobom faktycznie zainteresowanym naszymi usługami.

6. Automatyczne reguły

Automatyczne reguły to kolejna bardzo ciekawa funkcja oferowana nam przez Google Ads. Znacznie usprawniają pracę oraz pozwalają oszczędzić czas i pieniądze. Na czym to polega? Otóż, kiedy wiemy, że wyświetlamy reklamy dotyczące na przykład promocji kończącej się o konkretnej godzinie, możemy ustawić reguły tak, by automatycznie wyłączyły wyświetlanie tej reklamy o tej ustalonej porze. W tym przypadku dzięki automatycznym regułom nie będziemy tracić budżetu na pokazywanie nieaktualnej już reklamy. To świetne rozwiązanie, kiedy jesteśmy zabiegani i nie mamy głowy do tego, by pamiętać o takich szczegółach.

7. Wykluczające słowa kluczowe

Wykluczające słowa kluczowe to hasła, które są wyszukiwane przez internautów, powodują wyświetlanie naszych reklam, ale nie są związane z firmą lub nie mają intencji zakupowych. Należy regularnie przeglądać raporty i statystyki, wyłapując, a następnie wykluczając te słowa kluczowe, które generują koszty związane z kliknięciem w reklamę, a nie dostarczają żadnych zysków.

8. Monitorowanie

Ciągłe monitorowanie, analizowanie i przede wszystkim odpowiednie reagowanie pozwoli w dużej mierze ograniczyć niepotrzebnie wydawany budżet. Dzięki analizowaniu danych gromadzonych z Google Ads i Google Analytics możemy dokładnie sprawdzić, jakie działania przynoszą korzyści, a jakie nie. A po sprawdzaniu parametrów podjąć odpowiednie kroki w celu optymalizacji naszych kampanii.

9. Partnerzy wyszukiwania

Bardzo często zdarza się, że gdy kierujemy reklamy na wyszukiwarkę to mamy włączoną opcję wyświetlania reklam u partnerów wyszukiwania. Partnerzy wyszukiwania to strony, które korzystają z silnika Google. Kliknięcia pochodzące z reklam na takich witrynach często nie są wartościowym ruchem. I chociaż są one tanie, to warto je przeanalizować i wykluczyć partnerów nieprzynoszących korzyści.

10. Typy dopasowań

Powinniśmy świadomie nimi zarządzać. Istnieją 3 typy dopasowań: ,,przybliżone”, ,,do wyrażenia” oraz ,,ścisłe”. Dopasowanie ,,przybliżone” oznacza, że nasza reklama wyświetli się na wszelkie kombinacje zawierające lub zbliżone do frazy, której użyjemy jako słowa kluczowego. Dopasowanie ,,do wyrażenia” oznacza, że fraza w dopasowaniu do wyrażenia spowoduje wyświetlenie reklamy wtedy, gdy internauta wpisze hasło, które zawiera słowa w takiej samej kolejności i ewentualnie delikatnie zmienionej odmianie, a także wyrazy przed i po frazie określonej przez nas. Ostatnie, dopasowanie ,,ścisłe” oznacza, że w zapytaniu nie mogą się pojawić słowa przed ani za naszą frazą, nie mogą też wystąpić wyrazy bliskoznaczne. Zwykle im szersze jest dopasowanie słów kluczowych, tym wyższa jest cena. Z tego powodu warto stosować dopasowania węższe, czyli ,,do wyrażenia” i ,,ścisłe”. Ponieważ dopasowanie ,,przybliżone” powoduje wyświetlanie reklamy na zbliżone wyrażenia oraz synonimy i może skutkować niepotrzebną utratą pieniędzy. Więcej informacji, temat typów dopasowań w systemie Google Ads, znajdziesz pod linkiem https://radekcholewinski.pl/dopasowanie-slow-kluczowych-adwords/

11. Miejsce wyświetlania reklam

Okazuje się, że czasem nieopłacalna jest walka o pierwszą pozycję w wynikach wyszukiwania. Zdarza się, że wyświetlając się na 2 lub 3 pozycji, pozyskujemy więcej ruchu niż będąc na 1 pozycji, a płacimy za to o wiele mniej. Dlatego też warto przeanalizować naszą średnią pozycję i testować umieszczanie reklam na innej pozycji niż pierwsza.

Metody opisane powyżej z pewnością nie są wszystkimi sposobami na ograniczenie zbędnych kosztów reklamy. Warto jednak wziąć je pod uwagę podczas optymalizacji swoich kampanii. Chociaż działania w Google Ads generują spore koszty, to odpowiednio prowadzone mogą zapewnić również ogromny zysk.