O tym, jak ważną funkcję dla firmy pełni reklama nie trzeba nikogo długo przekonywać. Przedsiębiorstwo, aby się utrzymać musi posiadać dobrze opracowany i sukcesywnie realizowany (!) plan marketingowy. Dlaczego jest to tak istotne? Otóż na nic zda się fakt, że Twój produkt jest innowacyjny, w korzystnej cenie czy ma dobrą jakość, skoro niewiele osób będzie o nim wiedziało.

Po co mi reklama?

[su_quote cite=”Henderson Stuart”]Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku. Nikt poza nami nie wie, co robimy[/su_quote]

We współczesnych czasach coraz trudniej zostać zauważonym na rynku, szczególnie jeśli prowadzimy firmę z zakresu popularnych branż (np. odzieżowa czy beauty). Problem ten dotyka zarówno nowych, jak i istniejących już przedsiębiorstw. W przypadku świeżych firm spowodowane jest to trudnością w stworzeniu oryginalnej reklamy lub niewystarczającą wiedzą o marketingu. Jeśli chodzi o starsze biznesy, często panuje złudne przeświadczenie o tym, że sama tradycja firmy, solidność i jakość wykonania produktu lub usługi w zupełności wystarczą. Najczęściej jednak tak się nie dzieje.

Współcześnie trzeba być o krok do przodu przed konkurencją – klient staje się wymagający, gdyż otacza go rynek przesycony produktami i usługami. Dlatego tak ważne jest promowanie się i przemyślana decyzja o wyborze narzędzia, które najlepiej się sprawdzi w tej roli.

Potęga sieci w reklamie

Obecnie wiele osób bardzo dużo swojego czasu spędza w świecie online, który jest nieodłącznym elementem naszego życia. Wszystko to czyni z Internetu niewątpliwie jeden z najważniejszych mediów reklamowych. Doskonale wiedzą o tym giganci: Google i Facebook. Pierwszy to popularna przeglądarka, drugi – lider wśród portali społecznościowych, ale na tym jednak nie koniec. Zarówno Google, jak i Facebook sukcesywnie podnoszą jakość marketingu internetowego przez prowadzenie swoich systemów reklamowych: Google AdWords oraz Facebook Ads.

W który z nich lepiej zainwestować, by podnieść swoją sprzedaż? Odpowiedź na to pytanie  nie jest oczywista i zależy od wielu czynników.

Google AdWords – co to jest?

To system, który pozwala na reklamę m.in. w Google. Po wpisaniu w wyszukiwarkę słów kluczowych linki do naszej strony są wyświetlane potencjalnym klientom na samej górze oraz na samym dole wyników wyszukiwania, pomiędzy pozostałymi, tzw. wynikami organicznymi.

To, co odróżnia Google AdWords od pozycjonowania stron to szybkość działania (reklama w Google AdWords może pojawić się z dnia na dzień, podobnie jest z efektami, które za sobą niesie, zaś pozycjonowanie to znacznie dłuższy proces) oraz cena (AdWords jest zwykle tańsze). Inny jest również czas ich działania – skutki pozycjonowania są długotrwałe, natomiast reklama Google AdWords działa tylko wtedy, kiedy się za nią płaci, po zaniechaniu opłat reklama znika. Co więcej, płaci się nie za samo wyświetlanie treści, ale za kliknięcie w nią i przejście do Twojej strony internetowej.

Warto wiedzieć, że choć AdWords najczęściej kojarzone są z reklamą w wyszukiwarce, to mogą być one wyświetlane jako reklamy kontekstowe w innych formach np. graficznej lub wideo na stronach internetowych. Ich cechą charakterystyczną jest to, że często pokazuje treści, które były wcześniej wyszukiwane przez danego użytkownika, np. po przeglądaniu serwisów ze sprzętem AGD mogą nam pojawiać się reklamy lodówek.

Jest to reklama nieinwazyjna – umieszczona w widocznym miejscu sprawia, że użytkownicy chętnie w nią klikają, poza tym podaje „na tacy” to, czego potrzebujemy.

Facebook Ads – co musisz wiedzieć?

Grupa docelowa to pojęcie, z którym warto się zaprzyjaźnić, jeśli decydujemy się na korzystanie z reklamy Facebook Ads. Dzieje się tak dlatego, że jest ona kierowana do konkretnych grup użytkowników, których możemy wybrać sami. Określamy ich wiek, lokalizację, wykształcenie, pracę i zainteresowania, a później kryteria te bierze pod uwagę Facebook Ads, dobierając użytkowników, którym zostanie wyświetlona reklama.

Działania tego typu nie są nachalne, ale skuteczne. Aplikacja jest inteligentna, tzn. sama wyznacza liczbę osób, którym ukaże się treść reklamy. Tu prosty przykład: jeśli jesteśmy firmą, która sprzedaje akcesoria dla niemowląt to oferta na Facebooku powinna wyświetlać się młodym kobietom, które wykazują aktywność w obszarze tematów związanych z małymi dziećmi.

Warto również wspomnieć, że Facebook pozwala na wytworzenie interakcji między użytkownikami – mogą się oni wypowiadać pod każdą reklamą, co zwiększa zasięgi organicznie. 

Porównanie platform

Cechy wspólne Google AdWords i Facebook Ads

Porównując dwa giganty, zacznijmy od cech, które łączą te dwa na pozór zupełnie różne systemy reklamowe.

Po pierwsze: model rozliczeń. Głównym modelem na obu platformach jest CPC (cost per click). Oznacza to nic innego jak to, że płacimy tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie w reklamę i wejdzie na naszą stronę. Za samo wyświetlanie reklamy nie ponosimy żadnych kosztów. Należy pamiętać, że na obydwu serwisach są również opcje prowadzenia kampanii w systemie CPM (cost per mille) i tutaj już płacimy za wyświetlenia.

Po drugie: targetowanie.  A przynajmniej jego część. Podobieństwem jest to, że możemy dokładnie określić potencjalnych klientów. W obydwu systemach mamy możliwość wybrania obszaru, którego mieszkańcom będą wyświetlane reklamy, np. państwo, województwo, miasto. Możemy też określić płeć i wiek odbiorców.

Po trzecie: rozwój. Obydwa serwisy są bardzo dynamiczne. Cały czas dodawane są do nich zmiany i ulepszenia. Oprócz oczywistych pozytywnych stron szybkiego rozwoju, są też negatywy. Osoby zajmujące się marketingiem danej firmy muszą na bieżąco śledzić wszystkie zmiany, by nie przegapić istotnych aspektów, które mogą mieć wpływ na skuteczność kampanii reklamowej.

Jakie są różnice?

Zasięgi

Czyli kto dociera dalej? Google czy Facebook? Wg danych większy zasięg wśród internautów ma Google. Jest to najpopularniejsza wyszukiwarka w Polsce. Duża część użytkowników ma ją ustawioną jako stronę startową. Warto również pamiętać, że nie wszyscy mają konto na Facebook’u. Z drugiej jednak strony na tym popularnym portalu społecznościowym spędzamy statystycznie dużo więcej czasu niż w Google, co też nie pozostaje bez znaczenia.

Targetowanie

Oprócz przedstawionych wcześniej podobieństw w aspekcie targetowania są w nim również różnice. W Facebook Ads możemy dokładniej określić cechy docelowej grupy odbiorców. Dotyczy to np. wieku – można podać konkretny wiek potencjalnych klientów, natomiast w Google mamy do dyspozycji tylko przedziały wiekowe. Podobnie jest z posiadaniem dzieci (w Facebook Ads jest wiele opcji, np. ,,nowi rodzice” czy ,,rodzice dzieci w wieku przedszkolnym”, zaś w Google AdWords jest wyłącznie opcja  ,,nie/ma dzieci”.

Istotną różnica jest również to, że Google AdWords  wyświetla reklamę użytkownikom, którzy w danym momencie aktywnie poszukują jakiegoś produktu. Dotyczy to głównie ofert usług, które są potrzebne ,,na już”. Reklama pojawia się w idealnym miejscu o idealnej porze. Jeśli chodzi o Facebook Ads to nie dostarcza on reklam dokładnie wtedy gdy potencjalny klient poszukuje produktu czy usługi. Może to się jednak okazać korzystne przy produktach nowych, innowacyjnych, o których użytkownik nawet nie słyszał , a w ten sposób ma szansę je poznać.

Cena

Dla wielu firm to jeden z ważniejszych aspektów decydujących o wyborze platformy reklamowej.

Stawki za kliknięcie w reklamę w Google AdWords są wyższe niż stawki w Facebook Ads. Dodatkowo reklama w Google musi walczyć o najwyższe miejsca z innymi reklamodawcami. Jeśli chodzi o Facebook taka sytuacja nie występuje. Tutaj jednak cena wzrasta wraz z pomniejszaniem grupy docelowej odbiorców.

Którą platformę wybrać?

Aby wybrać odpowiednią dla swojej firmy opcję, musisz odpowiedzieć sobie na istotne pytania.  Oto kilka z nich:

  1. Kim są potencjalni klienci?
  2. Gdzie się znajdują, a w wyniku tego – w jaki sposób mają do Ciebie trafić?
  3. Jaki jest cel kampanii reklamowej i konkretny plan jej przeprowadzania?
  4. Czy chcemy promować znaną już markę bądź usługę, czy nową firmę bądź innowacyjny produkt?
  5. Jaki rodzaj targetowania chcesz wybrać (podstawowy czy rozszerzony)?

Warto pamiętać, że nie musisz ostatecznie wybierać tylko jednego systemu. Często korzystnym rozwiązaniem okazuje się połączenie Google AdWords z Facebook Ads.

Dobrze skonstruowana kampania reklamowa może sprawić, że pozycja naszej firmy znacznie się poprawi, dlatego warto poświęcić trochę czasu i pieniędzy na porządne jej przygotowanie i realizację. Warto przemyśleć też opcję skorzystania z pomocy profesjonalistów, którzy na bieżąco śledzą trendy i pomogą określić, które narzędzie będzie efektywniejsze w danym momencie i pomoże osiągnąć zamierzony cel.