Jeśli nie ma Cię na Facebooku to nie istniejesz. To popularne hasło, które dotyczy nie tylko prywatnych kont, lecz od dłuższego czasu również profili firmowych. Ta platforma społecznościowa jest bowiem idealnym miejscem do komunikowania się ze swoimi klientami. Służy również do zdobywania kolejnych dzięki rozbudowanym kampaniom reklamowym. Aby jednak to wszystko było możliwe niezbędne jest założenie fanpage’a. Jak to zrobić? Przedstawię Ci wszystko krok po kroku.
Co to jest FanPage na Facebooku?
Fanpage, albo inaczej strona firmowa, to witryna na Facebooku, która powiązana jest z kontem prywatnym, jednak stanowi jednocześnie osobne miejsce, które możesz użyć do promowania swojej firmy, marki lub inicjatywy. Ponieważ strony są przeznaczone głównie do użytku biznesowego, mają wiele funkcji niedostępnych w prywatnych profilach, m.in. możliwość reklamy czy analizę statystyk strony firmowej.
Jak założyć FanPage?
Choć Facebook jest najpopularniejszym serwisem social media na świecie w dalszym ciągu wiele jego elementów dalekich jest od intuicyjności. Gdzie więc szukać przycisku „Utwórz stronę”? Wystarczy, że w prawym górnym rogu znajdziesz niewielką strzałką w dół. Po jej rozwinięciu ukaże Ci się wiele opcji i jednym z nich będzie właśnie ta, która interesuje nas w tej chwili najbardziej. Przycisk „Utwórz stronę” znajdziesz również pod wszystkimi listami po lewej stronie. Po jego kliknięciu zostaniesz przeniesiony do specjalnego panelu, w którym konieczne będzie wybranie prawidłowej kategorii naszego fanpage’a.
Jaką kategorię wybrać dla strony firmowej?
Czy wybór odpowiedniej kategorii i podkategorii jest aż tak istotny? Z doświadczenia mogę odpowiedzieć, że tak. Nie tylko jest on informacją dla użytkowników, o tym, czego mogą się spodziewać, lecz również daje nam lub ogranicza pewne możliwości reklamowe. Najważniejsze jednak jest to, że jeśli pomylimy się przy wyborze kategorii naszego fanpage’a, to jej zmiana wcale nie będzie łatwa. Czasami może się okazać wręcz niemożliwa. Przyjrzyjmy się szczegółowo 6 propozycjom, jakie oferują nam Facebook.
Lokalna firma lub miejsce
To opcja dla wszystkich, którzy posiadają firmę z fizyczną siedzibą. Może to być restauracja, klub lub lokalna atrakcja. Wybierając tę kategorię uzyskujemy dostęp do oceny gwiazdkowej. Użytkownicy będą mogli się ponadto tagować w naszej firmie. Warto pamiętać o tym, by wypełnić dokładnie wszystkie dane kontaktowe.
Firma, organizacja lub instytucja
To jedna z częściej wybieranych kategorii. Powinniśmy umieścić w tym miejscu firmy, które nie posiadają swojej siedziby, ponieważ działają głównie online lub też przedsiębiorstwa, które obejmują swoim zasięgiem przynajmniej cały kraj. Należy jednak pamiętać, że ceny reklam w tej grupie są nieco wyższe.
Marka lub produkt
To wybór dla osób, które swoją strategię marketingową chcą budować wokół konkretnego produktu( grupy produktów) lub też własnego nazwiska. Często w tej kategorii możemy zauważyć również konkretne blogi. Ma to sens jedynie, jeśli blog rzeczywiście jest prowadzony regularnie, ponieważ w takim przypadku łatwiej można budować społeczność i liczyć na to, że Facebook za darmo będzie wyświetlać nasz fanpage w prawym pasku jako „Proponowane strony”.
Artysta, zespół lub osoba publiczna
To bardzo dobra kategoria dla wszystkich osób publicznych. Warto się postarać o to, by nasz profil został zweryfikowany przez Facebooka, dzięki czemu otrzymamy zielony znaczek „profil zweryfikowany”. Będzie to pomocne przy prowadzeniu profilu publicznego. Wybór podkategorii dziennikarza lub pisarza umożliwi łatwiejsze nawiązanie współpracy ze stronami podobnie sprofilowanymi.
Rozrywka
To wybór dla osób chcących założyć fanpage programu telewizyjnego, czasopisma lub komiksu. Znaleźć tu jednak można również podkategorię „postać fikcyjna”, która ostatnio cieszy się ogromną popularnością i pozwala szybko zbudować dużą społeczność.
Strona organizacji dobroczynnej
Nie znajdziemy tu żadnych podkategorii. Jest to dział dla organizacji charytatywnych, w którym targetowanie reklam jest tańsze i łatwiejsze. Nie powinniśmy jednak oszukiwać, ponieważ w dłuższej perspektywie nasze konto może po prostu zostać zbanowane.
Dodaj zdjęcie profilowe do swojej strony na Facebooku
Pamiętaj, aby po założeniu fanpage’a dodać zdjęcie profilowe, które w wypadku firmy powinno być logiem. Dzięki temu zachowasz spójność w identyfikacji wizualnej. Twoje zdjęcie profilowe powinni mieć rozmiar 180 x 180 pikseli. Możesz je łatwo utworzyć za pomocą bezpłatnego narzędzia, jakim jest Canva. Wystarczy się zalogować, kliknąć Create a Design i w prawym górnym rogu wybrać opcję Use custom dimensions. Podaj rozmiar zdjęcia i kliknij przycisk Design.
Dodaj zdjęcie w tle
Kolejną czynnością, którą będziemy musieli wykonać, jest ustawienie zdjęcia w tle. To, jakie grafiki zdecydujemy się wybrać, to oczywiście kwestia indywidualna. Niewątpliwie jednak, że zdjęcie w tle powinno dopełniać całości i nadawać stronie przyjemnego wyglądu lub przekazywać jakąś istotną treść – chociażby slogan, hasło czy claim reklamowy. Jest to ważne, ponieważ zdjęcie w tle jest pierwszą rzeczą, jaką osoby odwiedzające fanpage zobaczą na naszej stronie. Prawidłowy wymiar dla zdjęcia w tle to 828×315 pikseli. Przy zdjęciu w tle należy pamiętać, że obszar przyjazny dla urządzeń mobilnych ma wymiar 560 x 315 pikseli. Więc jeśli chcesz dodać, np. slogan reklamowy do zdjęcia, upewnij się, że będzie on widoczny na wszystkich urządzeniach. Tak, jak w przypadku zdjęcia profilowego, zdjęcie w tle również w łatwy sposób możesz zaprojektować w narzędziu Canva.
Przycisk Call to Action (CTA)
Ta opcja dostępna jest na platformie od 2014 roku i pomaga w kontakcie miedzy naszą firmą/profilem, a odwiedzającymi go osobami. Ustawienie przycisku Call to Action jest bardzo proste. Do wyboru mamy kilka opcji – związanych z rezerwacją usług, kontaktem, dokonaniem zakupu, przekazaniem datku, pobraniem aplikacji lub gry. Dodanie CTA na profilu może okazać się pomocne, jeżeli będziemy chcieli, aby klikające w ten przycisk osoby były przenoszone na odrębną stronę kontaktu lub produktu, albo do formularza rejestracyjnego itp. Wszystko tak naprawdę zależy od naszych potrzeb.
Napisz i dodaj krótki opis swojej firmy
Poinformuj swoich fanów o tym, czym się zajmujesz. Opis ten pomoże potencjalnym osobą w identyfikacji naszej działalności. Mamy na to jedynie 155 znaków, więc powinny się tu znaleźć informacje, dzięki którym użytkownik będzie mógł od razu dowiedzieć się, czym się zajmujemy. Dodatkowo pojawia on się w wynikach wyszukiwania Googla, więc warto zastanowić się, w jaki sposób potencjalni fani mogą szukać firmy, produktu lub usługi, aby mogli trafić na Twój fanpage.
Dodatkowe informacje
Informacje dodatkowe są równie istotne dla prawidłowego działania fanpage’a, jak zdjęcia i nazwa strony, ponieważ pomagają w identyfikacji naszej działalności. Im dokładniej je uzupełnimy, tym łatwiej będzie dotrzeć do nas użytkownikom niebędącym naszymi fanami i łatwiej korzystać z profilu, gdy już się nimi staną. Dane kontaktowe, godziny otwarcia, opis, metryki czy – w przypadku punktów gastronomicznych – menu, to tylko niektóre z dodatkowych informacji, jakie można zamieścić na fanpage’u.
Utwórz nazwę użytkownika
Zanim podejmiemy się ustawienia nazwy użytkownika dla naszej strony, musimy ją przemyśleć bardzo dobrze. Jest to ważne z dwóch powodów. Zmiana nazwy może nie być w przyszłości możliwa. Musimy mieć świadomość tego, że dzisiaj dany adres jest wolny, ale za kilka lat lub dni może być zajęty. Drugim powodem jest fakt, że znacznie lepiej naszym fanom i osobom nimi niebędącym, będzie łatwiej znaleźć lub oznaczyć naszą firmę po prostym i przyjaznej nazwie użytkownika.
Pozostałe ustawienia strony na Facebooku
Gdy tylko wejdziemy w ustawienia naszej strony na Facebooku, po lewej stronie ukaże nam się menu z wszystkimi opcjami dotyczącymi profilu. Postarajmy się każdą z nich przyjrzeć dokładnie i uzupełnić te kwestie, na których nam najbardziej zależy. Mogą to być usługi, zdjęcia, filmy, wydarzenia, sklep i wiele innych. Im lepiej skonfigurujemy naszą stronę, tym sprawniej będzie ona działała, docierała do większej rzeszy fanów oraz trafniej spełniała swoje zadanie. Oto kilka przydatnych ustawień:
Ustawienia ogólne:
Chcesz w prosty sposób przejść do swojego fanpage? Przypnij w ustawieniach swoją stronę do skrótów. Dzięki temu będzie ona widoczna w lewym górnym rogu strony głównej Twojego prywatnego profilu.
Chcesz zezwalać fanom na publikowanie treści, na Twoim fanpage? A może martwisz się o nieodpowiednie recenzje i opinie dodawane właśnie przez nich? W zakładce Posty strony możesz ustawić możliwość zatwierdzania lub odrzucenia przed ich opublikowaniem na stronie.
Zapewnienie ludziom możliwości zadawania pytań za pośrednictwem Messengera zachęca do komunikacji i stanowi obok telefonu bardzo ważną rolę kontaktu w firmie. Dlatego upewnienie się, że opcja Wiadomości jest zaznaczona, należy do jednych z najistotniejszych kwestii ustawień.
Zezwolenie innym użytkownikom Facebooka na oznaczenie Twojej strony i udostępnianie jej innym, to świetny sposób na zwiększenie jej organicznego zasięgu. Aby dać fanom taką możliwość zaznacz chackbox w sekcji Inne osoby oznaczające tę stronę.
Jeśli prowadzisz swoją działalność w branży wrażliwej na wiek, np. alkoholowej lub tytoniowej – dobrą praktyką mogą być ograniczenia wiekowe dostępu do określonej strony. Ustawienia Ograniczenia wiekowe mają sześć opcji do wyboru.
Gdy chcesz zadbać o język i kulturę na swoim profilu, możesz użyć filtru wulgaryzmów. Po jego włączeniu, komentarze zwierające wulgaryzmy zostaną automatycznie zablokowane. A może chcesz zablokować jedynie komentarze zawierające tylko niektóre słowa? Możesz to zrobić za pomocą ustawień Moderacja strony.
Daj się znaleźć, gdy ktoś będzie zainteresowany stronami takimi, jak Twoja na Facebooku. Zaznacz pole Propozycje podobnych stron, umożliwiając Facebookowi zarekomendowanie Twojego fanpage użytkownikom, którym może się spodobać.
Chcesz aby Twoi fani, za każdym razem gdy zaktualizujesz swój opis, numer telefonu, adres strony internetowej lub inne szczegóły – natychmiast się o tym dowiedzieli? Zezwól Facebookowi na publikowanie automatycznych postów, po zaktualizowaniu powyższych informacji, w ustawieniach Aktualizacja stron.
Prowadzisz międzynarodowy fanpage na Facebooku? Przyjrzyj się bliżej ustawieniom Publikowanie w różnych językach i Tłumaczenia automatyczne, aby Twoje posty były prawidłowo wyświetlane fanom w ich języku.
Chcesz mieć wpływ na to, które komentarze będą wyświetlane jako pierwsze pod Twoimi postami? Jeśli chcesz wyświetlać domyślnie te, które wzbudziły największe zaangażowanie odbiorców, zaznacz opcję Ranking komentarzy.
Czy wiesz, że użytkownicy Facebooka mogę pobierać bez żadnych przeszkód Twoje zdjęcia lub filmy opublikowane na fanpage? Jeśli nie chcesz, aby taka sytuacja miała miejsce, zaznacz chackbox w opcji Dystrybucja zawartości.
Ustawienia wiadomości:
Jeżeli prowadzisz fanpage na Facebooku, warto skorzystać z opcji szybkich, automatycznych odpowiedzi. Dzięki tej funkcji użytkownicy, którzy skontaktują się z Twoją stroną, otrzymają błyskawiczną odpowiedź. Szkoda zostawiać użytkowników bez odpowiedzi. Zwłaszcza, jeżeli pytanie nadeszło w weekend, kiedy trudniej jest o bezpośrednią komunikację. Dlatego warto ustawić sobie automatyczne odpowiedzi z poziomu naszego fanpage’a na Facebooku.
Podział ról na stronie
Jeżeli nad naszą stroną ma pracować więcej niż jedna osoba, niezbędne będzie nadanie im odpowiednich uprawnień. To jedyna gwarancja, aby zachować bezpieczną kontrolę nad profilem. Chyba nikt z nas nie chce, aby projekt, nad którym pracujemy został niespodziewanie przejęty albo, żeby osoba niezwiązana już z projektem, maiła możliwość postowania i kontaktowania się z naszymi fanami. Dlatego tak ważne jest zarządzanie uprawnieniami na profilu.
Facebook to nie tylko serwis społecznościowy, który wykorzystywać można do codziennej komunikacji ze znajomymi i bliskimi oraz do dzielenia się swoimi przeżyciami. Platforma jest również świetnym miejscem do promowania firm, przedsięwzięć, marek, osób i nie tylko. Skorzystaj z tych wskazówek, aby w kilku prostych krokach założyć i poprawnie skonfigurować fanpage na Facebooku.
Udało Ci się stworzyć stronę na Facebooku dla swojej firmy? Masz jakieś inne pytania? Daj mi znać w komentarzach poniżej.