Facebook to nie tylko platforma, na której można utworzyć profil prywatny, by udostępniać znajomym wydarzenia ze swojego życia i komunikować się z nimi. To również świetne miejsce do rozwijania i promowania biznesu. Jakie formaty postów na FB firmowych profilach udostępnia aktualnie Facebook?
Formaty postów na FB stworzone z myślą o biznesie
Jak się za chwile okaże, formaty postów dostępne w biznesowej wersji najpopularniejszego portalu społecznościowego, stworzone zostały przede wszystkim z myślą o mniejszych i większych przedsiębiorcach, którzy coraz chętniej wykorzystują Facebooka w swoich działaniach wizerunkowych i reklamowych. Oto one:
- Udostępnij zdjęcie lub film
- Prześlij zdjęcia/filmy – ta funkcja pozwala przesłać zdjęcia (minimum jedno) lub filmy (minimum jeden). Jeśli zdjęcie jest pionowe, prostokątna grafika powinna mieć wymiar 640×960 pikseli. Jeśli poziome – 1200×628 pikseli.
- Utwórz album ze zdjęciami – funkcja w zasadzie podobna do poprzedniej, z tym, że daje możliwość posegregowania zdjęć w konkretnych folderach. Tego typu możliwość jest przydatna przede wszystkim dla różnego rodzaju firm zajmujących się sprzedażą i chcących zaprezentować całe serie swoich produktów.
- Utwórz karuzelę zdjęć – to również opcja świetna dla firm zajmujących się sprzedażą, zwłaszcza, gdy posiada się szeroki asortyment. Należy dodać zdjęcia produktów oraz adres witryny, do której ma zostać przekierowany użytkownik, gdy zainteresuje go dany przedmiot. Zdjęcia przegląda się za pomocą strzałki. W dodatku, istnieje możliwość oznaczania produktów w poście. Zdjęcia w przypadku karuzeli powinny mieć format 600×600 pikseli.
- Utwórz pokaz slajdów – ta funkcja pozwala stworzyć ciekawy format z pogranicza wideo, gifów i zdjęć. Wrzucone do posta zdjęcia, dzięki płynnym połączeniom między kolejnymi slajdami, przybierają przyjemną w odbiorze formę mini prezentacji. Pokaz slajdów nie tylko ciekawie wygląda, ale również z łatwością wyświetla się u osób, które mają gorszą jakość połączenia z internetem. Aby utworzyć film, należy załączyć od 3 do 10 zdjęć dowolnego formatu, skonfigurować ich proporcje, czas wyświetlania poszczególnych obrazków oraz rodzaj przejścia między slajdami.
- Utwórz kanwę – to jedna z najbardziej atrakcyjnych opcji, dostępnych jednak tylko w formacie mobilnym Facebooka. Pozwala łączyć zdjęcia, filmy oraz linki i wyświetlać je w trybie pełnoekranowym, w formie rozbudowanej reklamy.
- Reklamuj swoją firmę – to płatna forma postów facebookowych, pozwalająca m.in. na zwiększenie liczby odwiedzin w witrynie oraz promowanie strony. W ramach tej opcji istniej również funkcja bezpłatnego udostępnienia strony znajomym, jednak jest ona również dostępna w prawym, bocznym menu.
- Utwórz ofertę – ta funkcja pozwala na utworzenie oferty ograniczonej czasowo, a także pod względem miejsca realizacji (w sklepie lub online). W tym formacie dodać można więcej niż jedno zdjęcie, kod promocyjny oraz dodatkowe warunki oferty (mini regulamin). Świetnie sprawdza się, zwłaszcza przy organizowaniu wyprzedaży lub akcji promocyjnych.
- Rozpocznij transmisję wideo na żywo – aby stworzyć transmisję live, należy udostępnić Facebookowi używanie kamery i mikrofonu w swoim komputerze lub telefonie. Istnieje również możliwość korzystania z urządzeń zewnętrznych. Wówczas należy podać adres URL serwera oraz klucz transmisji strumieniowej.
- Zachęć do dzwonienia – ta opcja pozwala na dodanie do posta ze zdjęciem przycisku „Wyślij wiadomość”, w którego kliknięcie powoduje otwarcie okna konwersacji z fanpage’m.
- Zachęć do wysyłania wiadomości – funkcja tożsama z poprzednią. Różni się tylko komunikatem na przycisku („Zadzwoń teraz”) i przeniesieniem do wybrania połączenia.
- Utwórz wydarzenie – ta funkcja pozwala stworzyć wydarzenie z jasno określoną datą początku i końca, lokalizacją, nazwą oraz zdjęciem w tle. Dodatkowo, można zamieścić opis, dodać słowa kluczowe, po których użytkownicy portalu będą mogli odnaleźć event, informację o wstępie (bezpłatny lub biletowany – z opcją przekierowania na zewnętrzną witrynę, na której można zakupić bilet), ujawnić współorganizatorów i listę gości, jak również zdecydować, kto może publikować posty w dyskusji.
- Utwórz notatkę – opcja doskonała zwłaszcza przy organizacji konkursów, ponieważ pozwala umieścić regulamin na portalu, zdejmując tym samym obowiązek stworzenia landing page’a zewnętrznego. Możemy tu dodać zdjęcie w tle i stworzyć ładnie sformatowaną treść, również taką, którą wzbogacimy o zdjęcia. To również świetny sposób na prowadzenie firmowego bloga wewnątrz portalu, gdy nie planujemy tworzenia własnej strony www, a całą komunikację z klientami opieramy o firmowy profil na Facebooku.
Wymiary grafik na Facebooku
Zadbaj również o to, żeby udostępniane przez Ciebie grafiki były dopasowane oraz zoptymalizowane pod potrzeby tej platformy społecznościowej, przykuwając przy tym oko użytkownika.
[su_quote cite=”3M Corporation Zabisco”]90% informacji dostarczanych do mózgu to treści wizualne. Są one przetwarzane 60 000 razy szybciej niż treści tekstowe[/su_quote]
Aktualne wymiary grafik na Facebooku:
- zdjęcie profilowe: 180 x 180px,
- zdjęcie w tle: 851 x 315px,
- grafika do udostępnionego linku: 1200 x 628px,
- grafika wydarzenia: 1200 x 450px,
- grafika w reklamie typu LikeBox: 1200 x 444px,
- grafika w reklamie wydarzenia: 1200 x 450px,
- grafika w reklamie z prawej strony serwisu: 1200 x 846px,
- grafika w reklamie mobilnej: 1200 x 720px,
- grafika w poście reklamowym: 1200 x 90px.
Jakie rodzaje postów Facebook „lubi” najbardziej?
Choć twórcy Facebooka stworzyli wiele możliwości publikowania treści, to niektóre z nich są lepiej „traktowane” przez algorytmy portalu. Wysoko pozycjonowane są przede wszystkim filmy video bezpośrednio umieszczane w serwisie, a nie linkujące na zewnątrz, transmisje live, krótkie wpisy tekstowe (często na tle jednego z możliwych do wyboru motywów kolorystyczno-graficznych) oraz linki do popularnych źródeł zewnętrznych (serwisów, blogów itp.). Jeśli chcemy zaistnieć ze swoim profilem firmowym na Facebooku, warto skupić się na publikacji zwłaszcza tych treści.