W tym wpisie dowiesz się, jak prawidłowo założyć konto Google Tag Manager i zainstalować pierwszy kontener na swojej stronie internetowej. Podczas tej czynności możesz popełnić kilka błędów, dlatego proszę Cię abyś postępował zgodnie z moimi wskazówkami.

Zakładanie konta Google Tag Manager

Implementację GTM rozpoczynamy od przejścia na stronę https://tagmanager.google.com/. Po wejściu na stronę, zostaniesz poproszony o zalogowanie się za pomocą konta Google. Jeśli posiadasz już konto Gmail, możesz go użyć do logowania. Jeśli nie masz jeszcze konta Google, możesz je założyć, klikając link Utwórz konto Zakładanie konta opisałem już w wpisie „Jak założyć konto Google AdWords?”. Po poprawnym zalogowaniu zostaniesz przekierowany do naszego GTM. Jeśli wcześniej nie miałeś do czynienia z GTM, zostaniesz przekierowany bezpośrednio do strony Dodaj nowe konto. Na tym etapie będziesz mógł stworzyć i wstępnie skonfigurować swoje konto i kontener GTM.

Co to jest kontener Google Tag Managera?

Kontener Google Tag Manager, to zbiór wszystkich tagów, jakie chcemy wykorzystać na naszej stronie www, za pomocą GTM. Kontener wklejamy na stronę, tak samo, jak np. kod Google Analytics, a dopiero później, za pomocą GTM dodajemy tagi, które chcemy użyć.

Wracając do zakładania konta GTM – dobrym rozwiązaniem jest, aby nasze konto nazywało się tak jak nasza firma, a nazwa naszego kontenera odpowiadała nazwie naszej strony internetowej. Ułatwi nam to rozpoznawanie kontenerów, przy większej ilości posiadanych kont. Następnie musimy wybrać, czy naszymi danymi chcemy się dzielić z Google i innymi użytkownikami. Ten chackbox jest opcjonalny i nie ma wpływu na poprawność działania Waszego GTM. Teraz musimy wybrać gdzie chcemy używać naszego kontenera? Ponieważ ten wpis dotyczy wdrażania GTM na stronie internetowej, zaznaczamy opcję Witryna internetowa i klikamy przycisk Utwórz. Po akceptacji Warunków korzystania z Menadżera Tagów Google, pokaże nam się dostępny kod kontenera, który musimy prawidłowo umieścić na naszej stronie.

Instalacja Google Tag Managera na stronie internetowej

Istnieje wiele metod dodania kontenera na Twoje stronie internetowej. Są one głównie uzależnione od posiadanej przez Ciebie wiedzy, od dostępu do plików źródłowych strony oraz od znajomości CMS-a Twojej strony. Jeśli nie jesteś pewien poprawnej implementacji kodu GTM, najlepszym rozwiązaniem będzie skopiowanie kontenera i wysłanie go wraz z instrukcją do Twojego programisty, który poprawnie umieści kod na stronie.

Jeżeli mamy dostęp do kodu naszej strony i wiemy, jak go poprawnie edytować, to kopiujemy pierwszą część kontenera. Skopiowany kod wklejamy na naszą stronę. Najlepszym miejscem do jego wklejenia, jest miejsce bezpośrednio pod tagiem otwierającym nagłówek strony <head>. Znajdziemy go łatwo w kodzie strony, przez opcje szukaj.

 

Później wracamy do GTM i kopiujemy drugą część naszego kontenera. Skopiowany kod umieszczamy analogicznie, jak pierwszą część, w kodzie naszej strony, tylko tym razem bezpośrednio pod tagiem otwierającym treść naszej strony <body>.

[su_quote]UWAGA!!! Jeśli wkleicie kod na samym dole bezpośrednio przed tagami zamykającymi sekcję </head> lub </body>, to wszystko powinno działać. Jednak, nie będziecie mieć pewności, że wszystkie tagi zdążą się wczytać zanim nastąpi akcja użytkownika.[/su_quote]

Google Tag Manager dla WordPress

Dla mniej zaawansowanych użytkowników, korzystających z WordPress’a, polecam instalację wtyczki DuracellTomi’s Google Tag Manager for WordPress.

Po założeniu konta GTM i utworzeniu pierwszego kontenera, instalujemy naszą wtyczkę i przechodzimy do jej głównych ustawień. W polu Google Tag Manager ID, podajemy ID naszego kontenera. Znajdziemy je w Tag Managerze, w kodzie kontenera i wygląda ono następująco GTM-XXXXXXX.

 

Później wybieramy miejsce implementacji dla naszego kontenera. Z uwagi, na późniejsze poprawne zbieranie danych, polecam wybranie opcji Custom, skopiowanie poniższego kodu i zapisanie zmian.

Następnie w panelu administracyjnym przechodzimy do Wygląd>Edytor. Nie panikuj! Po prawej stronie, pod Szablony, szukamy pliku o nazwie header.php. W pliku header.php szukamy tagu otwierającego <body> i bezpośrednio pod nim wklejamy skopiowany kod. Po dodaniu kodu pozostaje nam Zaktualizować plik i GOTOWE 🙂

Jak sprawdzić, czy zainstalowaliśmy poprawnie Google Tag Managera?

Istnieją dwie opcje sprawdzenia poprawności instalacji Google Tag Managera:

Pierwszą z nich jest instalacja dodatku do przeglądarki Chrome o nazwie Google Tag Assistant. Po jego zainstalowaniu i uruchomieniu, pojawią się komunikaty o poprawności implementacji naszych tagów oraz ewentualne odnośniki do stron pomocy jeśli coś poszło nie tak.

 

Drugą opcją sprawdzenia poprawności instalacji Google Tag Managera, jest przejście do naszego menadżera tagów Google. W obszarze roboczym, w górnym prawym rogu klikamy Podgląd. W nowej karcie otwieramy naszą stronę i sprawdzamy, czy otworzy nam się konsola debugowania. Tą czynność powtarzamy jeszcze na kilku podstronach. Jeśli wszędzie otworzyła się konsola, instalacja Google Tag Managera na naszej stronie przebiegła pomyślnie.