Chciałbyś zwiększyć swoją sprzedaż w Internecie, wykorzystując do tego kampanię reklamową? Dziś w Internecie reklamować można się na wiele sposobów. Między sobą kampanie reklamowe różnią się między innymi rozliczeniem. Jak rozliczać internetowe kampanie reklamowe? Odpowiadamy w niniejszym artykule.

  1. Modele rozliczeń reklamy internetowej
  2. Co to jest cost per lead?
  3. Czym wyróżnia się cost per action?
  4. Dla kogo metoda cost per click?
  5. Czym jest cost per view?

Jak rozliczać kampanie reklamowe? Wszystko zależy od tego, który model nam odpowiada. Aby wybrać ten właściwy, należy poznać każdy z dostępnych rozwiązań. Dziś przedstawiamy najpopularniejsze modele rozliczania kampanii internetowych. Zapraszamy do lektury.

Modele rozliczeń reklamy internetowej

Reklamę internetową można dziś rozliczyć na wiele sposobów. Które modele rozliczeń reklamy internetowej są najlepsze? Wszystko zależy od naszych oczekiwań oraz możliwości finansowych. Do najpopularniejszych sposobów wyróżnia się PPC/CPC, PPA, PPL, CPM, CPD, CPS oraz CPV/PPV.

Ale nie tylko nasze oczekiwania i możliwości finansowe mają wpływ na to, którą metodę ostatecznie wybierzemy. Wspomniane wyżej modele rozliczeń reklamy internetowej różnią się funkcjonowaniem i przeznaczone są do konkretnych rodzajów kampanii. Na przykład CPV – czyli cost per view – to najlepsze rozwiązanie, gdy wrzucamy do sieci nagrane przez nas formy filmowe. Zatem CPV to płatność za to, że użytkownik obejrzał reklamę, która wyświetliła się przed lub w trakcie oglądania naszego materiału.

Aby mieć pewność, że ostatecznie dobierzemy odpowiednią metodę rozliczania reklamy internetowej, musimy zapoznać się z każdym modelem. Poniżej przedstawiamy krótką charakterystykę najpopularniejszych sposobów.

Co to jest cost per lead?

Cost per lead to taki model rozliczania reklamy internetowej za tak zwany lead. Ta metoda sprawia, że reklamodawca płaci tylko i wyłącznie za klienta, który zostawi u niego swoje dane osobowe – czyli imię, nazwisko, e-mail czy numer telefonu. Do leadów zalicza się – na przykład – wypełnienie kontaktowego formularza, rejestracja do serwisu, pobranie ebooka czy wzięcie udziału w jakimś konkursie.

Zatem przy CPL płaci się za dostarczenie konkretnego leada – danych kontaktowych potencjalnego klienta lub wykonanie danej akcji. W tym ostatnim przypadku mamy na myśli również zapisanie się do newslettera, na szkolenie oraz zakup jakiejś usługi w trybie subskrypcyjnym.

Czym wyróżnia się cost per action?

W modelu cost per action reklamodawca płaci w momencie, gdy odbiorca podejmie się konkretnego działania. Na przykład założy konto w danym serwisie, zapisze się na Twój newsletter, czy pobierze e-booka udostępnionego za darmo. W każdym przypadku musi podać swój adres e-mail, zatem zostawia do siebie jakiś kontakt.

Aby jednak rozliczać kampanię tą metodą, warto na początku stworzyć profil klienta idealnego. Tak zwana buyer persona to fikcyjna osoba, która – według nas – jest modelowym odbiorcą naszych produktów lub usług. Dzięki temu będziemy w stanie lepiej zrozumieć potrzeby naszego potencjalnego klienta i koniec końców zwiększymy sprzedaż oraz skuteczność marketingowych komunikatów. Zachęcimy też wspomnianego potencjalnego klienta na działanie – na wykonanie którejś z wymienionych wyżej akcji.

CPA to model, który sprawdzi się przede wszystkim u przedsiębiorców, których interesuje długofalowa relacja z odbiorcą. Szczególnie z takim klientem, który potrzebuje nieco więcej czasu na podjęcie ostatecznej decyzji zakupowej lub gdy Twój produkt jest po prostu droższy.

Dla kogo metoda cost per click?

Cost per click dotyczy ceny, którą płaci się za każde pojedyncze kliknięcie potencjalnego klienta w Twoją reklamę internetową. Wysokość tej ceny jest zależna od wielu czynników. Do głównych zalicza się kategorię, w której sprzedajesz oraz liczba konkurentów. Model CPC jest aktualnie najpopularniejszym sposobem rozliczania reklam internetowych. Opłata nalicza się nie przy wyświetleniu reklamy, ale dopiero po kliknięciu na nią i przejściu na witrynę, na której znajduje się reklamowany produkt czy usługa. Wielu przedsiębiorców z tego właśnie powodu wybiera często tę metodę. Zatem przy CPC płaci się za konkretną ilość kliknięć.

Czym jest cost per view?

Jak już wspominaliśmy w pierwszej części niniejszego artykułu, model CPV to nic innego jak po prostu koszt wyświetlenia strony lub reklamy. W tej metodzie płaci się za każdy moment, w którym na ekranie odbiorcy pojawi się nasz promocyjny komunikat – nawet jeśli nie podjął interakcji, nie kliknął na reklamę i nie został przekierowany na docelową stronę z produktem lub usługą.

Cost per view poleca się głównie tym przedsiębiorcom, którzy prowadzą – lub planują – tak zwane kampanie wizerunkowe. Kampania ta wiąże się nie tylko z budowaniem świadomości marki, ale także ze zwiększaniem jej rozpoznawalności. Model CPV nie będzie odpowiednim rozwiązaniem dla osób, którym zależy na szybkim i wręcz natychmiastowym wzroście sprzedaży. Jeśli oczekujesz, że po uruchomieniu kampanii reklamowej, ilość transakcji wzrośnie, skorzystaj z innego modelu rozliczania.