Listopad i grudzień to czas wzmożonego ruchu w sklepach i na stronach internetowych. Ludzie przygotowują się do świąt, kupując bożonarodzeniowe ubrania, dekoracje i prezenty. To jeden z najgorętszych okresów zakupowych w roku. Warto z niego skorzystać i przygotować dobrą kampanię reklamową, by zachęcić klientów do zakupów w naszym sklepie. Zobacz, co musisz zrobić żeby wyróżnić się wśród innych marek i przyciągnąć do siebie klientów.

Magiczny czas… zakupów?

Wszyscy kochają Święta Bożego Narodzenia. Z utęsknieniem czekamy na pierwszy śnieg, kolorowe lampki, zapach pierników unoszący się w całym domu oraz tę magiczną, niepowtarzalną atmosferę…i

Święta kochają również właściciele sklepów, firm i przedsiębiorstw. Wraz ze zmniejszającą się temperaturą na zewnątrz, wzrasta gorączka przedświątecznych zakupów.

I chociaż oficjalną datą rozpoczynającą sezon świątecznych zakupów jest tzw. Black Friday, to wszyscy dobrze wiemy, że bożonarodzeniowe motywy, ozdoby czy słodycze pojawiają się w sklepach dużo, dużo wcześniej, zachęcając i kusząc klientów.

Lista rzeczy do kupienia

Jeśli ktoś zada pytanie – co najczęściej kupujemy na święta – odpowiedź nasunie się automatycznie sama. Są to oczywiście prezenty. Chcemy sprawić przyjemność najbliższym, podarować im nie tylko materialną rzecz, ale również pozytywne emocje. Boże Narodzenie ma w sobie niezwykłą, bardzo ciepłą i przytulną aurę. Pragniemy, by otaczała nas niemal wszędzie, dlatego też ozdabiamy nasze domy i kupujemy przedmioty codziennego użytku z motywami świątecznymi. Ale święta to nie tylko prezenty i dekoracje. W tym okresie zaopatrujemy się również w większą ilość produktów spożywczych. To czas, w którym zapominamy o dietach. Pozwalamy sobie na nieco szaleństwa i jemy więcej.

Internet przybywa z pomocą

Tak jak coraz częściej korzystamy z zakupów przez Internet poza okresem przedświątecznym, tak w listopadzie i grudniu robimy to jeszcze chętniej. E – zakupy, szczególnie przed świętami, niosą ze sobą szereg korzyści. Przede wszystkim są o wiele wygodniejsze niż tradycyjne formy kupna. Nie musimy błądzić po wielkich halach sklepowych w poszukiwaniu konkretnego produktu, który na koniec może okazać się już wyprzedany w danym punkcie. Omija nas też konieczność przedzierania się przez tłumy ludzi robiących zakupy w galeriach. Płatności również nie sprawiają problemów, gdyż niemal każdy bank oferuje możliwość wykonywania natychmiastowych przelewów online. Dodatkowo dzięki Internetowi mamy swobodny dostęp do sklepów na całym świecie, które to nie mają stacjonarnych punktów w naszym kraju. W tym gorącym okresie sklepy internetowe przygotowują dla swoich klientów wiele promocji, rabatów i akcji, np. dzień darmowej dostawy lub Cyber Monday.

Ten magiczny czas warto wykorzystać zatem, aby zachęcić klientów do skorzystania z naszej oferty. Jak wzbudzić jednak zainteresowanie klientów w tym szczególnym okresie, kiedy to konkurencja również nie śpi? Poniższe wskazówki mogą pomóc Ci osiągnąć sukces:

1. Cel

Musisz wyznaczyć sobie cele, które chcesz osiągnąć dzięki kampanii. Pamiętaj, aby były one możliwe do zrealizowania, mierzalne i konkretne. Oznacza to, że powinieneś zadbać o to, żeby zaspokoić oczekiwania swoich klientów. Nie możesz dopuścić do tego, aby liczba zamówień przewyższyła Twoje możliwości produkcyjne, a przesyłki nie dotarły na czas do odbiorców. Wyczekiwany z utęsknieniem podarunki świąteczne powinny pojawić się pod wskazanym przez zamawiającego adresem jeszcze przed wigilijną kolacją! Jeśli tak się nie stanie, klienci nie będą zadowoleni z Twoich usług i mogą nie wrócić do sklepu ponownie. Dodatkowo musisz liczyć się z tym, że w przypływie emocji wystawią złą opinię na temat Twojej firmy, co zniechęci innych potencjalnych klientów.

2. Kreacja kampanii i narzędzia jej wykonania

Pamiętaj, że z powodu przesycenia rynku dużą ilością firm musisz się czymś wyróżnić. Dobrze przygotowana, kreatywna kampania reklamowa jest na to doskonałym sposobem. Powinna ona mieć w sobie ,,to coś” i na długo pozostać w pamięci odbiorców. Święta to czas magiczny i tajemniczy – pełen radości i wzruszeń. W tym okresie króluje złoto, czerwień i biel. Postaraj się wykorzystać to w swojej kampanii. Niech Twój przekaz będzie pozytywny i wzbudzi w klientach jedynie tego typu emocje.

Kiedy już będziesz miał opracowany scenariusz kampanii, wybierz odpowiednie narzędzia do jego realizacji. W zależności od rodzaju Twojego pomysłu możesz użyć do tego Instagrama, Facebooka, E-mail marketingu lub Google AdWords.

3. Akcje specjalne

Niezależnie od tego, jakim narzędziem prowadzisz swoją kampanię warto organizować akcje specjalne w swoim sklepie. Black Friday, Cyber Monday czy Dzień darmowej dostawy cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem i aprobatą ze strony klientów. Narzędziem, które świetnie sprawdzi się w przypadku ich promowania jest bez wątpienia Google Ads. Pamiętaj jednak, iż jeśli się na nie zdecydujesz musisz zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii:

a) zaplanuj budżet

W okresie przedświątecznym ruch w Internecie jest o wiele większy niż zazwyczaj. Uwzględnij to przy określaniu budżetu. Nie możesz dopuścić do sytuacji, w której widoczność Twojej kampanii zostanie ograniczona przez ustawienie zbyt małego budżetu dziennego. Nie przegap okazji do promocji – święta Bożego Narodzenia są przecież tylko raz w roku!

b) weź pod uwagę analizę ubiegłorocznych statystyk

Statystyki z roku ubiegłego mogą okazać się cenną kopalnią informacji, na podstawie których możesz dobrać odpowiednią strategię działań kampanii. Poszukaj danych na temat tego, CO najlepiej sprzedawało się w poprzednich latach. Powinieneś sprawdzić również KTO najczęściej robił u Ciebie zakupy, gdyż pozwoli to ustalić grupę odbiorców reklamy. Niemniej ważny jest również CZAS, w którym sprzedaż była największa.

c) określ grupę docelową i sporządź harmonogram

Dzięki sposobie pozyskiwania informacji opisanych w punkcie wyżej możesz z łatwością ustalić dokładną grupę odbiorców swojej reklamy oraz harmonogram jej wyświetlania. Określając grupę docelową, powinieneś opierać się na produktach lub usługach, które oferujesz. Zastanów się, kto może być ich potencjalnym nabywcą. Oprócz tego przeanalizuj statystyki mówiące o tym, kto najczęściej klikał w reklamę – czy byli to mężczyźni, czy kobiety, jaki był ich wiek i gdzie mieszkali. Przed świętami Bożego Narodzenia może okazać się, iż perfum damskich poszukują głównie… panowie. Być może to właśnie podarunek, który pragną wręczyć swojej ukochanej kobiecie. Ustalenie grupy odbiorców jest zatem ważne, byś mógł odpowiednio dobrać dla nich treść reklamy.

Jeśli chodzi o harmonogram to warto ustalić konkretne stawki dla danej pory dnia, w zależności od tego kiedy reklama jest najbardziej klikalna.

d) wprowadź rozszerzenia w reklamach

Google umożliwia korzystanie z rozszerzeń, co w praktyce oznacza zwiększenie powierzchni Twojej reklamy w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu będzie ona bardziej widoczna, warto więc z tego skorzystać, szczególnie w okresie przedświątecznych kampanii.

e) nie zapomnij o świątecznych słowach kluczowych i świątecznej treści reklamy

Pamiętaj, by zmienić słowa kluczowe, dodając najczęstsze frazy wyszukiwane w okresie przedświątecznym, np. zamiast ,,koszule męskie” użyj ,,koszule męskie na prezent”. Zadbaj również o to, aby sam link przenoszący klienta na Twoją stronę miał świąteczny przekaz. W tym celu użyj w nim bożonarodzeniowych zwrotów, takich jak np. magia świąt, świąteczny podarunek, radość z dzielenia itp.

 

f) zadbaj o poprawne wyświetlanie stron

Musisz pamiętać o poprawnym linkowaniu. Cóż z tego, że reklama zachwyci klienta, skoro zostanie on przekierowany na stronę główną i świąteczny czar pryśnie? To może go skutecznie zniechęcić i sprawić, że nie będzie tracił czasu na poszukiwania świątecznej oferty w poszczególnych zakładkach. Warto pilnować też prawidłowego wyświetlania stron na wszystkich typach urządzeń – telefonach, laptopach czy tabletach. Błędy w wyświetlaniu stron również potrafią skutecznie zniechęcić klientów.

g) nigdy nie zapominaj o optymalizacji

Pamiętaj, że magiczna atmosfera świąt nie zwalnia Cię z obowiązku kontrolowania i modyfikowania elementów kampanii, tak aby ta była ona efektywna i przynosiła oczekiwane rezultaty. Warto również już po okresie wzmożonego ruchu przyjrzeć się prowadzonym działaniom po to, by nie powtórzyć w przyszłości pewnych błędów i wciąż udoskonalać działania na rzecz promocji swoich produktów czy usług.