Na początek trochę liczb – każdego miesiąca korzysta z Instagrama ponad 1 miliard ludzi, a w samej Polsce jest już 6,8 miliona użytkowników. Ponad 50% użytkowników społecznościówki obserwuje profile marek. Instagram przebija Facebooka pod względem zaangażowania na obserwującego 58 razy, a Twittera aż 120 razy! Co istotne, Instagram rośnie we wszystkich grupach wiekowych, lokalizacjach i markach. Imponujące, prawda?
Potęga Instagrama
Instagram to potęga. Nie dość, że już jest jednym z największych serwisów społecznościowych, to cały czas rośnie w niezwykłym tempie. Nic dziwnego, gdyż Insta to medium wprost skrojone na dzisiejsze czasy, gdzie ludzie w sieci komunikują się obrazami, hashtagami i lapidarnymi wypowiedziami. To medium skrojone pod nowe zawody (lub, jak wolą niektórzy, „zawody”) cyberświata – vlogerów, influencerów, celebrytów. Czy się nam to podoba, czy nie, to oni determinują dzisiejsze trendy – lifestyle’owe, modowe i wszelkie inne, które powiązane są z konsumpcją. No i tu dochodzimy do sedna – skoro Instagram wyznacza kierunki i napędza konsumpcję, to jest to łakomy kąsek dla każdego, kto chce coś wypromować i sprzedać.
Na Instagramie są wszyscy – od największych marek, po jednoosobowe działalności. Jedni na budowanie pozycji tutaj wydają miliony i dysponują dużymi zespołami marketingowymi, inni działają metodą „zrób to sam”. Obie metody mają głęboki sens. Co więcej – dzięki Insta, nie mając żadnego budżetu marketingowego, możemy urosnąć marketingowo w stopniu wprost zdumiewającym.
Tworzenie profilu na Instagramie
Samo założenie profilu na Insta jest banalnie proste. Jakkolwiek warto dołożyć starań, żeby takie rzeczy jak nazwa konta, zdjęcie profilowe i bio były od początku przemyślane, atrakcyjne i spójne. Następnie możemy połączyć nasze konto na Instagramie z kontem na Facebooku. Po połączeniu nasz facebookowy fanpage wzbogaci się o zakładkę ze zdjęciami pochodzącymi z Instagrama. Tu trzeba nadmienić, że opcja synchronizacji Facebooka z Instagramem daje na wstępie możliwość „zasilenia” naszego świeżego profilu fanami.
Na Instagramie istnieją dwa rodzaje kont: konta prywatne oraz konta firmowe. Oba mogą służyć naszym celom marketingowym. Główna różnica na korzyść konta firmowego to dostęp do zaawansowanych statystyk. Są to:
- zasięg treści
- najpopularniejsze posty i relacje InstaStory
- płeć, wiek i lokalizacje naszych obserwujących
- rodzaje działań, jakie są podejmowane z poziomu naszego profilu
- analiza aktywności w ciągu doby i w ciągu tygodnia naszych obserwujących
Na koncie firmowym możemy także dodać dane kontaktowe. Istnieje możliwość zmiany konta prywatnego na firmowe. Możemy też od razu założyć konto firmowe.
Algorytm Instagrama
Ogromny rozwój Instagrama zmusił jego twórców do opracowania algorytmu, który jedne treści eksponuje i wspiera, a inne chowa. Jego wprowadzenie wywołało niemały szok u Instagramerów, bo nagle wielu potraciło swoje zasięgi. Chwilę wymagało, by nauczyć się nowego algorytmu i pod tym kątem prezentować treści. Instagram nigdy nie przedstawił mechanizmów działania swojego algorytmu… Wiadomo natomiast, że algorytm podsuwa użytkownikowi te treści, które uzna, że mogą go potencjalnie zainteresować. Dodajmy, że nie muszą to być treści pochodzące z obserwowanych przez niego kont. Wystarczy, że wszedł z nimi w taki czy inny sposób w interakcję. Profilowanie treści pod kątem danego użytkownika opiera się o:
- jego zainteresowania – te algorytm ustala na podstawie dotychczasowych aktywności
- aktualność danego posta – tutaj faworyzowane są najnowsze i najbardziej popularne
- jego relację z danym profilem w Instagramie – to znaczy, że jako pierwsze podsuwane są użytkownikowi treści z tych kont, z którymi miał już wcześniej interakcje
Hashtagi, czyli klucz do Instagrama
Hashtag to słowo lub fraza poprzedzona symbolem #. Niezależnie z ilu słów fraza się składa, hashtag cechuje brak użycia spacji. Hashtagi przypisują zdjęcia do określonej grupy tematycznej i służą do organizowania przez Instagram treści, a co za tym idzie do wyszukiwania ich przez użytkowników.
Przypisanie odpowiedniego hashtagu do swoich treści zaowocuje większą ilością odwiedzin od tych użytkowników, którzy mogą potencjalnie być nimi zainteresowani. Również w dziedzinie hashtagów warto zwracać uwagę na trendy i stojące za nimi liczby. Żeby znaleźć popularne hashtagi, warto monitorować treści, które są zbliżone do naszych i analizować stojące za nimi słowa lub frazy. W tym celu można wykorzystać jedno z wielu narzędzi, np. Snaplytics.io, Napoleon Cat, Brand24.
Punktem wyjścia do oznaczania swoich zdjęć są hashtagi ogólne, odwołujące się do stylu życia, do miejsca czy do nazwy marki. Im bardziej są one popularne, tym lepiej. Jednocześnie warto też używać hashatagów specyficznych dla branży czy grupy produktów. Zasadniczo zaleca się, by jedno zdjęcie oznaczać ilością pomiędzy 11 a 15 hashtagami. Jeśli natomiast chcemy wypromować swój własny hashtag, to musimy go bardzo konsekwentnie używać pod każdym ze zdjęć. Jest szansa, że w końcu zaskoczy i stanie się naszym unikalnym znacznikiem.
Jak zdobywać Obserwujących na Instagramie?
Istnieje kilka żelaznych zasad, których po prostu dobrze jest przestrzegać, jeśli zależy nam na rozwoju profilu. Są to:
1. WYBIERAJ ODPOWIEDNI CZAS PUBLIKACJI POSTÓW
Czas na Insta to podstawa. Krytyczny jest moment tuż po publikacji posta. Jeśli Twój post zaraz po jego opublikowaniu otrzyma sporo polubień i komentarzy, to zacznie rosnąć. Jeśli w tym momencie będzie posucha, to algorytm Insta nie będzie go wspierał w pozycjonowaniu. Istnieje szereg narzędzi do analizy aktywności różnych grup na Instagramie. Są to np. Instagram Business, Iconosquare, Buzzsumo czy Sprout Social.
2. STOSUJ ODPOWIEDNIE HASHTAGI
Jak już zostało napisane, hashtagi to klucz do Instagrama. Ważne jest, by śledzić trendy i wybierać popularne hashtagi, które dodatkowo są adekwatne do naszej marki czy produktu. Jednocześnie należy stosować obok nich hashtagi bardziej szczegółowe – powiązane z branżą czy dziedziną życia. A na koniec możemy spróbować wypromować swój własny hashtag.
3. WCHODŹ W INTERAKCJE
Instagram to społecznościówka, więc fundamentem są interakcje z innymi. Traktowanie swojego profilu jako tablicy informacyjnej nie przyniesie nam raczej sukcesu. Należy odpowiadać na wszelkie komentarze zostawiane pod naszymi postami – im szybciej, tym lepiej. Dobrze jest angażować się w treści innych użytkowników, którzy mają swoją grupę odbiorców i która jednocześnie jest zbieżna z naszą grupą docelową. Nie bój się negatywnych komentarzy – jasne, to nic miłego, ale można takie sytuacje obrócić na swoją korzyść i dowiedzieć się więcej o potrzebach swoich odbiorców.
4. UŻYWAJ GEOLOKALIZACJI DO ZDJĘĆ
Obok hashtagów inną metodą wyszukiwania interesujących treści na Insta jest wyszukiwanie po lokacji. Wiążąc swoje zdjęcia z lokalizacją zbliżamy się do interesującej nas grupy odbiorców.
5. KORZYSTAJ Z INSTA STORIES
Insta Stories to relacje, które wiszą na Twoim profilu przez 24 godziny, po czym znikają. Pozwalają one na stworzenie continuum angażujących treści. Ciekawe Insta Stories tworzą w odbiorcy poczucie, że musi na bieżąco śledzić profil, by ich nie przegapić.
Możemy także skorzystać z opcji płatnych:
1. REKLAMA NA INSTAGRAMIE
Instagram posiada płatne narzędzia reklamowe. Odpowiednio skonfigurowana i zaplanowana kampania może stanowić silny bodziec wzrostowy dla naszego profilu.
2. WSPÓŁPRACA Z INFLUENCERAMI
Odpowiednio dobrany influencer, tj. taki, którego followersi pokrywają się z naszą grupą docelową, może przyczynić się do wypromowania naszego profilu. Naturalnie jest to płatna reklama.
Instagram to ogrom możliwości. Są branże, które nie mogą się bez niego obejść – jak na przykład branża modowa, branża samochodowa, branże z dobrami luksusowymi. Jak każdą dużą platformę, Instagram trzeba najpierw wyczuć. Wyczucie, śledzenie trendów i analizowanie zmian w samej mechanice serwisu to podstawa, by odnieść na Instagramie sukces.