Postanowiłeś korzystać z narzędzia reklamowego, jakim jest Google Ads, ale nie wiesz, jak zaplanować budżet? Nie jesteś pewien, czy możesz sobie pozwolić na taką formę promocji? Nie chcesz stracić pieniędzy na nieefektywną kampanię? Odpowiednie zaplanowanie budżetu pozwoli znacząco obniżyć koszty reklamy i wpłynie na jej skuteczność, dlatego nie możesz robić tego intuicyjnie. To jednak nie takie trudne, jak mogłoby się wydawać.
Znalezienie słów kluczowych to klucz do sukcesu
Chcąc zaplanować doskonałą kampanię w sieci wyszukiwania, musisz w pierwszej kolejności posiadać listę słów kluczowych. Powinny one dotyczyć promowanej usługi lub produktu. Dlaczego są takie ważne? Ponieważ właśnie dzięki nim powiążesz swoją reklamę z potencjalnymi klientami. Utwórz zatem słowa kluczowe, które mogą występować na stronach internetowych przeglądanych przez Twoich docelowych kupujących.
Aby ułatwić sobie to zadanie i sprawdzić, czy dane frazy faktycznie są często wyszukiwane, możesz skorzystać z dwóch narzędzi: Planera Słów Kluczowych oraz Google Trends. Pierwsza opcja wskaże wyrażenia używane przez użytkowników korzystających z wyszukiwarki Google, natomiast druga poda ogólne informacje o słowach najczęściej wpisywanych – oczywiście z kategorii konkretnego produktu, który nas interesuje.
Przy pomocy Planera Słów Kluczowych stworzysz swoją unikalną listę fraz potrzebną do przeprowadzenia kampanii. Ponadto narzędzie pozwoli Ci zweryfikować, ile kliknięć uzyska Twoja reklama oraz sprawdzić, jakiego budżetu potrzebujesz, żeby przygotowana promocja wyświetlała się każdemu użytkownikowi. Przy okazji na bieżąco będziesz monitorować trendy w swojej branży – czasami zmieniają się one bardzo dynamicznie, co wpływa na efektywność kampanii. Ta wiedza pozwoli Ci lepiej zaplanować budżet na kilka miesięcy do przodu i rozważyć ewentualne promocje w okresie wzrostowym, aby zwiększyć sprzedaż. Pamiętaj, że prognozy sugerowane przez planery mogą być niedokładne, dlatego traktuj je z przymrużeniem oka i wyciągaj własne wnioski.
Okres testowy dla Twojej kampanii Ads
Czy istnieje sposób na zyskanie pewności, ile tak naprawdę pieniędzy przeznaczyć na promocję w Ads? Tak, są to testy kampanii, które powinna przejść ona na starcie. Dopiero po tej fazie jednoznacznie stwierdzisz, co działa, a co wymaga poprawy lub optymalizacji i jaki budżet będzie potrzebny. Na te informacje trzeba jednak poczekać – musisz więc uzbroić się w cierpliwość. Jeśli zależy Ci na czasie, możesz skorzystać z pomocy specjalistów od Google Ads. Osoba znająca się na ustawianiu kampanii będzie w stanie skrócić fazę testów. Taka usługa to jednak dodatkowy wydatek. Pamiętaj też, że długość okresu testowego zależy od kilku czynników: branży, rodzaju produktu oraz celów reklamy. Niektóre towary sprzedają się znacznie szybciej od innych, a niektóre interesują tylko wąską grupę konsumentów. Testy są niezwykle pomocne w ustaleniu najkorzystniejszej strategii, właściwych słów kluczowych czy najodpowiedniejszych rodzajów kampanii, co przekłada się na poniesione koszty.
Od czego zależą koszty kampanii Google Ads?
Pozycja reklamy, a także jej koszt ustalane są przez system Google Ads podczas aukcji w czasie rzeczywistym. Nie oznacza to jednak, że chodzi wyłącznie o podanie najwyższej stawki. Niezwykle istotna jest również jakość reklamy. Na wysokość jej budżetu składają się następujące czynniki:
- cele kampanii,
- wymagany okres testowy,
- lokalizacja,
- branża i wielkość konkurencji,
- struktura reklamy,
- wprowadzane zmiany,
- udział w wyświetleniach,
- liczba uruchomionych kampanii,
- średnia pozycja reklamy.
Jak widać, określenie zasobów finansowych na promocję w Google Ads jest kwestią indywidualną – nie można ich z góry założyć, ponieważ w każdym przypadku będą inne.
Jak zaplanować budżet reklamowy kampanii Google Ads?
Google Ads wyróżnia się elastycznością kosztów. Dostęp do kampanii ma każdy, a rejestracja nic nie kosztuje. Nie istnieją ściśle określone granice minimalnego budżetu, dlatego jego wysokość może zostać zmieniona w dowolnym momencie. Narzędzie nie jest dedykowane wyłącznie dużym firmom i rozbudowanym przedsiębiorstwom – nawet z mniejszym budżetem osiągniesz naprawdę dobre wyniki. W większości przypadków trzeba jednak prowadzić działania na mniejszą skalę – najlepiej lokalnie, wybierając najbardziej konwertujące miasta, a także uściślić słowa kluczowe. Z pewnością przydatna będzie bardzo dobra znajomość swojej grupy docelowej oraz regularne analizowanie danych zebranych dzięki narzędziu Google Analytics.
Jak uniknąć wyczerpania się budżetu na kampanię Ads?
W sytuacji, gdy środki pieniężne przeznaczone na promocję nie są zbyt duże, reklamy mogą stać się niewidoczne lub nie będą wyświetlane odpowiednio często. Wówczas od razu chcemy zwiększyć wydatki, co nie koniecznie jest dobrym posunięciem – koszty znacząco wzrosną, a nie o to chodzi. Skorzystaj na przykład z kilku przydatnych strategii, które pomagają lepiej gospodarować budżetem. Należą do nich: obniżenie kosztu kliknięcia w kampaniach ograniczonych z powodu budżetu, automatyczne ustawianie stawek czy skorzystanie z wyświetlenia standardowego.
Czy warto korzystać z Google Ads?
Narzędzie stworzone przez Google to znakomity sposób na promocję swojej firmy lub usług – Internet daje nieograniczone możliwości dotarcia do nowej grupy odbiorców przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych. Istnieją jednak przypadki, kiedy zamiast Google AdWords lepiej zdecydować się na inne działania marketingowe. O jakich sytuacjach mowa? Na przykład, jeśli prowadzisz biznes skierowany na konkretną niszę, której nie da się pozyskać przy pomocy wybranych słów kluczowych. Przy specyficznych i mało popularnych produktach frazy kluczowe będą niepraktyczne i rzadko wpisywane w wyszukiwarkę. Zainwestujesz dużo pieniędzy w reklamę Ads, co nie obróci się w późniejsze korzyści i zrealizowanie celów promocyjnych. Nie wybieraj promowania swojej firmy w ten sposób, w przypadku, kiedy nie posiadasz nowoczesnej i profesjonalnej strony internetowej. Przyciągnięci klienci przy pomocy Ads szybko zniechęcą się do Twojej marki, co znacząco wpłynie na wizerunek biznesu, który prowadzisz. Zamiast zyskać nowych odbiorców, stracisz zainteresowanie Twoim produktem lub firmą i wydasz dużo zasobów finansowych na nieefektywną reklamę.
Mały budżet na początek
Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z kampaniami w Google Ads, musisz być przygotowany na popełnianie błędów – to absolutnie normalne. Nie ma więc sensu inwestowania od razu dużej sumy pieniędzy. Zacznij od 200 do 300 zł, aby na spokojnie nauczyć się prawidłowej obsługi narzędzia. Takie kwoty z pewnością nie przysporzą Ci kłopotów, a jednocześnie pozwolą zdobyć rozeznanie w działaniu Google Ads – jak w każdej dziedzinie: praktyka czyni mistrza! Pamiętaj też, że w przypadku każdych działań marketingowych należy zachować cierpliwość. Na satysfakcjonujące efekty zawsze trzeba poczekać. Wybieraj proste rozwiązania – zacznij od nieskomplikowanych kampanii, aby zdobyć doświadczenie w ich obszarze. Przy tworzeniu kampanii w Google Ads możesz też zwrócić się po pomoc do profesjonalisty – wspólnie na pewno osiągnięcie założone cele.