[su_quote cite=”John Wannamaker”]Połowa pieniędzy, którą wydaje na reklamę jest zmarnowana. Problem w tym, że nie wiem, która połowa.[/su_quote]

Już w drugiej połowie XIX wieku amerykański kupiec John Wanamaker, pionier nowoczesnej reklamy, borykał się z problemem efektywności swoich reklam. Wydawałoby się, że w dobie Internetu i coraz większej liczbie narzędzi analitycznych poradzimy sobie z nim o niebo lepiej. Nic mylnego. Dziś spora większość marketerów i przedsiębiorców, po prostu nie mierzy skuteczności swoich działań. Dlatego, bardzo cieszy mnie Twoja obecność na tej stronie. Teraz wiem, że szanujesz pieniądze wydane na reklamę, a poprawna implementacja i konfiguracja Google Analytics pomoże Ci zyskać rzetelne dane, które są naprawdę istotne dla Ciebie i Twojego biznesu.

Poniżej zebrałem, w formie listy kontrolnej, elementy na które warto zwrócić uwagę, aby zapewnić sobie dane najwyższej możliwej jakości. Ich poprawna konfiguracja, zagwarantuje Ci, że do Twojego Google Analytics będą spływały dane, które dobrze odwzorują rzeczywistość.

Konfiguracja Google Analytics w 19-stu prostych krokach

Sprawdzenie implementacji kodu śledzenia na stronie

Upewnij się, czy na każdej stronie został prawidłowo umieszczony właściwy kod Google Analytics.

  • Użyj aktualnego wersji kodu. Na stronie Google Analytics przejdź do sekcji Administracja > Usługa > Informacje o śledzeniu > Kod śledzenia. Porównaj Identyfikator śledzenia z ID znajdującym się obecnie u Ciebie na stronie.

 

  • Sprawdź poprawność instalacji kodu. Pobierz bezpłatne rozszerzenie do przeglądarki Chrome – Google Tag Assistant. Gdy już będziesz w swojej witrynie, kliknij to rozszerzenie na pasku narzędzi. Pojawi się okno informujące o tym, czy kod Google Analytics znajduje się na stronie, a także czy istnieją jakieś problemy z jego wdrożeniem.

 

Zarządzanie użytkownikami

Zarządzaj osobami, które mają dostęp do konta Analytics. Zaleca się, aby dla każdego konta ustawić min. dwóch administratorów – w razie nieprzewidzianych sytuacji losowych, nie stracisz dostępu do statystyk swojej witryny. Dostępy do konta Google Analytics można nadać na 3 różnych poziomach: konta, usługi i widoku, z 4 różnymi uprawnieniami: zarządzanie użytkownikami, edycja, współpraca oraz odczyt i analiza. Więcej informacji na temat zarządzania strony znajdziesz na stronach pomocy Google, pod tym linkiem.

Podstawowe ustawienia usługi Google Analytics

Sprawdź ustawienia utworzonej usługi w Google Analytics. Zaleca się tworzenie jednej usługi dla jednej strony internetowej. Wprowadzone tutaj ustawienia, wpływają na pozostałe widoki raportowania. Szczegółowe informacje znajdziesz na stronach pomocy Google Analytics, pod tym linkiem.

  • Nazwa usługi – nazwa, po której będziesz identyfikować ją w Google Analytics.
  • Domyślny URL – domyślny adres URL śledzonej przez Ciebie domeny.
  • Domyślny widok danych – domyślny widok do zestawiania danych z Google Analytics w zintegrowanych usługach np. AdWords
  • Kategoria branży – odpowiedni wybór kategorii pozwala na skorzystanie z raportów porównania do konkurencji (Odbiorcy -> Analiza porównawcza).
  • Automatyczne tagowanie – szczegółowe informacje na temat włączenia/wyłączenia automatycznego tagowania linków znajdziesz na tej stronie.
  • Funkcje reklamowe (raporty demograficzne i zainteresowań) – dzięki włączeniu tej funkcji, w raportach pojawią się nowe dane dotyczące płci, wieku i zainteresowań użytkowników odwiedzających witrynę. Dane te będą nieocenionym źródłem wiedzy na temat zachowania użytkowników w poszczególnych segmentach ruchu, np. która grupa docelowa lepiej konwertuje?
  • Ulepszona analiza linków – włączenie ulepszonej analizy linków pozwala dokładniej śledzić linki na stronie, wymaga ona jednak zmiany w kodzie śledzenia. Aby skonfigurować ulepszoną analizę linków w witrynie, postępuj zgodnie z tymi instrukcjami: Jak skonfigurować ulepszoną analizę linków w witrynie?
  • Search Console – dzięki połączeniu kont Google Analytics i Google Search Console (Google Webmaster Tools), w raportach Google Analytics można śledzić zachowanie strony w wyszukiwarce Google (Pozyskiwanie -> Search Console)
  • Analiza użytkowników – włączenie tej funkcji pozwala dodać do standardowych raportów dane o użytkownikach i pozwala określić, które wizyty należą do których użytkowników. Więcej informacji na temat TUTAJ.

Utworzenie 3 podstawowych widoków raportowania danych

  • Widok domyślny (wszystkie dane witryny) – pierwszy widok danych, który tworzy się automatycznie, wraz z utworzeniem konta Google Anlytics. Jest to widok „surowy”, bez wprowadzania żadnych konfiguracji, bez stosowania filtrów, bez ustawiania celów itd.  Zostawiamy go na koncie, w charakterze kopi zapasowej, jakby coś „poszło nie tak” z pozostałymi widokami.
  • Widok główny – widok raportowania, w którym przeprowadzasz większość analiz, filtrujesz ruch na stronie, tworzysz cele i raporty.
  • Widok testowy – powinien być podobny do widoku głównego. Testujesz w nim zmiany, które chcesz wdrożyć na swoim koncie. Dopiero, gdy masz pewność, że zostały one zaimplementowane poprawnie, wdrażasz je w głównym widoku.

Ustawienia widoku raportowania danych

Sprawdź podstawowe ustawienia wybranego widoku danych. Wprowadzone tutaj ustawienia, nie wpływają na pozostałe widoki raportowania. Szczegółowe informacje znajdziesz na stronach pomocy Google Analytics, pod tym linkiem.

  • Nazwa widoku danych – wyświetlana nazwa na liście widok danych.
  • Adres URL witryny – nazwa domeny śledzonej przez Ciebie strony internetowej.
  • Strefa czasowa – strefa czasowa, którą chcesz zastosować jako granicę dnia dla swoich raportów.
  • Strona domyślna – strona, która wczytuje się, gdy użytkownik wpisze w pasku adresu domenę Twojej witryny.
  • Wykluczenie parametrów zapytania z adresu URL – dowolne parametry zapytania lub unikatowe identyfikatory sesji (np. sessionid, vid), które pojawiają się w URL-ach, a nie powinny znaleźć się w raportach.
  • Waluta
  • Filtrowanie robotów – po odznaczeniu tej opcji wykluczasz w danym widoku sesje znanych robotów.
  • Wyszukiwanie w witrynie – ustawiasz w przypadku, gdy użytkownicy mogą korzystać z funkcji wyszukiwania na Twojej stronie. Szczegóły konfiguracji znajdziesz pod tym linkiem.

Śledzenie w wielu domenach

Jeśli posiadasz kilka powiązanych ze sobą stron www, np. blog lub sklep w oddzielnej sudomenie (blog.TwojaStrona.pl) i chcesz analizować użytkowników poruszających się pomiędzy tymi stronami – musisz skonfigurować odpowiednio funkcje śledzenia w wielu domenach. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz pod tym linkiem.

Śledzenie błędów 404

Śledzenie błędów na stronie internetowej to niezwykle ważna kwestia. Ich szybka identyfikacja i naprawa ma kluczowe znaczenie dla odbioru strony przez użytkowników. W tym celu z pomocą warto skorzystać z połączenia dwóch narzędzi Google Analytics i Google Tag Manager.

Remarketing i funkcje raportowania o reklamach

Dzięki włączeniu tych funkcji możesz tworzyć listy remarketingowe, które można wykorzystać do kampanii remarketingowych Google AdWords.

 

User-ID

Funkcja ta pozwala lepiej poznać zachowania użytkowników witryny – przypisuj dane o wielu urządzeniach, sesjach i interakcjach do tych samych użytkowników. Aby skonfigurować funkcję User ID, najpierw należy ją włączyć na koncie Analytics (Usługa -> Informacje o śledzeniu -> User-ID), a następnie zmodyfikować kod śledzenia (wygenerowanie unikatowych identyfikatorów i zaimplementowanie ich w kodzie śledzenia). Szczegółowe informacje na temat konfiguracji funkcji znajdziesz na stronie pomocy Google. Implementacja funkcji User-ID wymaga również utworzenia nowego widoku raportowania, w którym pojawią Ci się raporty dostępne tylko dla tej funkcji (Odbiorcy -> Różne urządzenia):

  • Pokrywanie się urządzeń – z ilu i jakich rodzajów urządzeń korzystają użytkownicy wchodzący w interakcję z naszą stroną.
  • Ścieżki urządzeń – pokazuje, jak na drodze do konwersji przechodzą pomiędzy urządzeniami użytkownicy witryny.
  • Urządzenia pozyskania – pokazuje zależności pomiędzy pozyskiwaniem a konwersjami.

Ustawienia sesji/kampanii

  • Limit czasu sesji – czas sesji w Google Analytics jest mierzony pomiędzy kolejnymi przeładowaniami strony (kodu Google Analytics), czyli dla wizyt z jedną odsłoną naliczany jest czas równy zero sekund. Skrócenie czasu dość często skutkuje odrzuceniem i czasem trwania sesji zero sekund. Jeśli na Twojej stronie znajduje się dużo treści, a co za tym idzie użytkownik potrzebuje więcej czasu na zapoznanie się z nim – wydłuż limit czasu. W drugą stronę, skróć czas trwania sesji, jeśli strona zawiera mało treści.
  • Limit czasu kampanii – to okres czasu przez jaki Google Analytics będzie przypisywać konwersje powracającego użytkownika (wejście bezpośrednie) do kampanii, z której odwiedził Twoją stronę po raz pierwszy. Jeśli skonwertuje po upłynięciu limitu czasu, to konwersja zostanie zakwalifikowana do wejścia bezpośredniego. Limit czasu kampanii nie może być dłuższy niż dwa lata. Najczęściej ustawia się go na okres, w którym wyniki kampanii są dla Ciebie istotne.

Bezpłatne źródła wyszukiwań

Google Analytics rozpoznaje tylko największe wyszukiwarki (lista domyślnych wyszukiwarek), a co z np. wyszukiwarką onet.pl lub wp.pl? Jeśli chcesz poznać więcej danych dotyczących ruchu organicznego, a co za tym idzie rozszyfrować frazy znajdujące się pod (not provided) musisz dostosować bezpłatne wyniki wyszukiwania. Możesz to zrobić, na dwa sposoby:

  • poprzez uzupełnienie listy bezpłatnych źródeł wyszukiwania – najszybszą metodą dodania ponad 400-stu mniejszych wyszukiwarek jest skorzystanie z GA Search Engine Importer i zaimportowanie listy do Google Analytics. Instrukcje importu są wyjaśnione na stronie narzędzia.
  • skorzystanie z narzędzia Keyword-Hero.com – soft pozwala odkryć, co w raporcie bezpłatnych wyników wyszukiwania ukrywa się pod (not provided) – Pozyskiwanie -> Kampanie -> Bezpłatne słowa kluczowe. Jest to w miarę „świeże” narzędzie ale jego skuteczność jest o dziwo dość wysoka. Instalacja jest banalnie prosta – wystarczy założyć konto w aplikacji i połączyć ją z Google Analytics i Google Search Console.

Lista wykluczeń stron odsyłających

Wykluczanie witryn odsyłających służy do tego, by wejście na naszą stronę z tej witryny nie generowało nowej sesji. Od momentu zastosowania tej funkcji ruch z wykluczonych domen nie będzie zbierany. Natomiast ruch historyczny będzie widoczny. Wykluczenia dostępne są na poziomie administracji usługą: Usługa -> Informacje o śledzeniu -> Lista wykluczeń stron odsyłających.  Najczęściej wykluczenia stosuje się w dwóch przypadkach:

  • wykluczenie odesłań z własnej domeny i subdomen (śledzenie w wielu domenach) – jeśli umieścisz swoją witrynę na liście wykluczeń, użytkownicy mogą się poruszać między subdomenami Twojej witryny bez wywoływania nowych sesji. Warto to zrobić, gdyż przejścia takie najczęściej nie oznaczają pozyskania nowego użytkownika i są wynikiem błędu, polegającego na braku kodu Google Analytics na niektórych stronach witryny lub zbyt długą bezczynnością użytkownika.
  • wykluczenie przekierowań z  domeny obsługujących  płatności – powrót użytkownika z np. serwisu DotPay lub PayPal, po dokonaniu płatności nie oznacza nowej wizyty, a nadpisanie źródła odwiedzin w raportach byłoby przekłamaniem.

Lista wykluczeń wyszukiwanych haseł

Wszystkie odwiedziny na Twojej stronie poprzez hasła dodane do powyższej listy (o ile zostaną prawidłowo rozpoznane przez Google Analytics), zostanę zarejestrowane jako wejścia bezpośrednie (Direct). Zdarza się, że ludzie wpisują w wyszukiwarkę adres Twojej strony, zamiast wpisać ten adres bezpośrednio na pasku adresu lub popełniają literówkę w adresie www. Dodanie takiego hasła (słowa kluczowego) do listy jest chyba jedynym i oczywistym przykładem jej zastosowania. Aby zweryfikować słowa kluczowe, po których trafiają do Ciebie użytkownicy musisz przejść do raportu Pozykiwanie -> Cały ruch -> Kanały i kliknąć na Organic Search. Jeśli znajdziesz tam hasło, które Twoim zdaniem kwalifikuje się, jako wejście bezpośrednie dodaj je do listy wykluczeń.

Połączenie kont Google Analytics i AdWords

Jeśli korzystasz z reklamy AdWords, połączenie obu kont daje wiele korzyści. W przypadku AdWords zyskasz możliwość zaimportowania danych, które masz ustawione w Google Analytics (realizacji transakcji, celów, listy remarketingowych). Natomiast w przypadku Analytics uzyskasz możliwość przeglądania danych o zachowaniu klientów na Twojej stronie po kliknięciu przez nich reklamy. Połączenie usług jest dostępne są na poziomie administracji usługą: Usługa -> Łączenie z AdWords. Po wybraniu konta AdWords, które ma być połączone z usługą Analytics, wybierasz jeszcze widoki, do których mają być przekazywane dane i klikasz Połącz konta.

Wymiary i dane niestandardowe

Wymiary Google Analytics, to segmenty użytkowników, którzy charakteryzują się jedną wspólną cechą, a dane stanowią ilościowy opis tych segmentów. Przekładając te informacje na jakikolwiek raport Analytics – wymiary najczęściej przedstawione są w wierszach raportu, a dane w jego kolumnach. Domyślnie na koncie GA mamy dostęp do ok. 200 wymiarów i danych, ale nie musimy się do nich ograniczać – wystarczy ustawić niestandardowe wymiary i dane. Możemy tego dokonać na poziomie administracji usługą: Usługa -> Niestandardowe definicje. Pod TYM LINKIEM znajdziesz szczegółowe informacje.

Możliwości wykorzystania niestandardowych wymiarów i danych jest nieskończenie wiele. Dzięki nim możemy np. analizować wpisy danego autora tekstów na naszym blogu, przekazywać do Google Analytics informacje o pogodzie lub śledzić sposoby płatności w naszym e-sklepie.

Cele

Celem w Google Analytics nazywamy wykonanie określonego działania przez użytkownika Twojej strony internetowej, np. zapisanie się do newslettera. Cele powinny być najważniejszym elementem analityki internetowej. Dzięki nim będziemy pewni, czy nasze działania marketingowe okazały się skuteczne. W końcu przecież Twoja strona internetowa powstała, w jakimś celu. Właściwie skonfigurowane cele pomogą Ci śledzić liczbę osób, które:

  • przeszły na określoną stronę, np. podziękowania lub stronę kontaktową,
  • pozostały na stronie przez określony czas,
  • przejrzały więcej niż jedną stronę Twojej witryny
  • wywołały określone zdarzenie, np. odtworzyły film, pobrały e-booka, czy przesłały formularz.

Cel przypisuję się dla poszczególnych widoków danych. Dlatego ich konfiguracja znajduje się na poziomie wybranego widoku: Widok danych -> Cele. Pod TYM LINKIEM znajdziesz materiały pomocy i szczegółowe informacje związane z konfiguracją celów w Google Analytics.

Grupowanie treści

Funkcjonalność otwiera nowe możliwości szerszej analizy zachowania się użytkowników, w obszarze poszczególnych grup treści. Dzięki niej można przyporządkować poszczególne strony witryny do grup treści na swoim koncie Google Analytics. Zaś same grupy treści to segmenty, stworzone na podstawie reguł określających zawartość poszczególnych stron. Dla sklepu internetowego, jako grupy możemy ustawić kategorie produktów np. spodnie, bluzki czy sukienki. Na blogu mogą to być kategorie wpisów np. analityka internetowa, reklama czy narzędzia.

Przeanalizuj swoją stronę internetową pod kątem stworzenia konkretnych grup treści i przejdź do ich konfiguracji. Dokonasz tego na poziomie wybranego widoku danych: Widok danych -> Grupowanie treści. Pod TYM LINKIEM znajdziesz materiały pomocy i szczegółowe informacje związane z konfiguracją grupowania treści w Google Analytics. Przed dokonaniem konfiguracji pamiętaj, że grupy treści działają jak filtry i zebrane dane nie działają wstecz. Pogrupowane dane znajdziesz w raporcie Zachowanie -> Zawartość witryny -> Wszystkie strony.

Wykluczanie ruchu wewnętrznego z raportów

Wykluczanie ruchu generowanego przez nas samych służy do tego, by wejście na naszą stronę nie generowało nowej sesji w Google Analytics. Wewnętrzny ruch może wygenerować dużo danych i poważnie zaburzyć nam wyniki analizy użytkowników strony. Na szczęście wewnętrzny ruch można bardzo łatwo wykluczyć ze zbieranych danych. Dokonuje się tego przy pomocy predefiniowanego filtru wykluczenia adresu IP na poziomie wybranego widoku danych: Widok danych -> Fitry -> Dodaj filtr. Więcej szczegółowych informacji znajdziesz pod TYM LINKIEM, na strona pomocy Google.

Moduł e-commerce

Google Analytics umożliwia wykorzystanie modułu e-commerce do analizowania zakupów dokonywanych w naszym serwisie. Po jego poprawnej konfiguracji, w raportach znajdziesz informacje o produktach i transakcjach, współczynniku konwersji, średniej wartości zamówienia i wiele innych danych, które pozwolą Ci optymalizować sprzedaż w Twoim serwisie. Konfiguracja e-commerce jest stosunkowo łatwa i możemy ją wykonać na poziomie wybranego widoku: Widok danych -> Ustawienia e-commerce. Do wyboru mamy dwie metody implementacji e-commerce:

  • standardowy moduł e-commerce, które pozwala analizować wymienione powyżej aktywności związane z zakupami. Szczegółowe informacje na temat implementacji modułu znajdziesz TUTAJ.
  • ulepszony moduł e-commerce jest rozszerzony o dodatkowe funkcje, dzięki którym poznasz analizę zachowań zakupowych klientów, skuteczności produktów, promocji czy analizę efektywności list produktowych i bloków promocyjnych. Dodatkowo, pozyskane informacje można wykorzystać przy tworzeniu list remarketingowych. Aby skonfigurować ulepszony moduł e-commerce należy upewnić się, że mamy zaimplementowany Universal Analytics, dodaną wtyczkę ec.js do kodu śledzenia i włączony moduł w wybranym widoku danych. Szczegółowe informacje znajdziesz pod TYM LINKIEM i w przewodniku pomocy Google dla developerów.