Śledzenie konwersji ma kluczowy wpływ na ostateczną jakość naszych reklam i skuteczność kampanii Google Ads. Czym właściwie jest, po co ją śledzić oraz jak to zrobić? O tym opowiem w dzisiejszym artykule.

Czym są konwersje Google Ads?

Zaczynając omawiać jakikolwiek temat, warto dokładnie określić, o czym właściwie się mówi. Jestem pewien, że dla wielu z Was pojęcie konwersji jest już dobrze znane, jednak jeszcze raz przypomnijmy sobie jego definicję, która według słowniczka Google AdWords brzmi tak: ,,Konwersja to działanie, które jest liczone, gdy ktoś wejdzie w interakcję z reklamą (na przykład kliknie reklamę tekstową lub obejrzy reklamę wideo), a następnie wykona działanie, które zostało określone jako cenne dla firmy, np. zrealizuje zakup online lub zadzwoni do firmy z telefonu komórkowego”. Jak widzimy, konwersja to pewne działanie, które musi wykonać użytkownik po wejściu w reklamę. Czynność tę możemy określić samodzielnie, w zależności od tego, jaki charakter ma nasz biznes, np. kiedy jesteśmy sprzedawcą może być to dokonanie zakupu, kiedy świadczymy usługi – skorzystanie z formularza kontaktowego.

Po co są konwersje w Google Ads?

Śledzenie konwersji to jedna z najważniejszych czynności, które wykonujemy na naszym koncie Google Ads. Konwersje i ich śledzenie niosą za sobą wiele korzyści. Oto one:

  • Dzięki danym śledzenia konwersji możesz określić, czy i jak skuteczność Twoich reklam przekłada się na sukces Twojego biznesu.
  • Konwersja umożliwia badanie powiązań pomiędzy różnymi elementami kampanii. Możesz sprawdzić, które reklamy czy słowa kluczowe przyciągają do Ciebie najwięcej klientów. Dzięki tej wiedzy łatwiej podzielisz budżet reklamowy pomiędzy poszczególne składowe kampanii.
  • Dzięki śledzeniu konwersji możesz użyć strategii inteligentnego określania stawek (np. maksymalizowania liczby konwersji, docelowy CPA i docelowy ROAS), które automatycznie optymalizują kampanie zgodnie z celami biznesowymi.
  • Z pomocą konwersji możesz przekonać się, czy i w jakim stopniu kampanie reklamowe przyniosły ROI. ROI, czyli ,,return of investment”, oznacza zwrot z inwestycji. Konwersje pozwalają także na maksymalizowanie ROI, ponieważ pozwalają określić skuteczność poszczególnych reklam czy słów kluczowych, dzięki czemu wiesz, które z nich w dalszym ciągu rozwijać. Stałe ulepszanie przekazu kierowanego do potencjalnych klientów powoduje lepsze wyniki sprzedażowe, a to z kolei wiąże się z podnoszeniem zwrotu z inwestycji w Google Ads.
  • Śledzenie konwersji z Google Ads pozwoli Ci dostrzec i docenić nowe rozwiązania dla Twojej firmy. Na przykład – wiele przedsiębiorstw ignoruje ruch mobilny. Okazuje się, że jest to błąd, ponieważ to właśnie na smartfonach czy tabletach użytkownicy wyszukują oferty podczas podróży do pracy/szkoły. Jeżeli zaczniesz śledzić konwersje z różnych typów urządzeń, może okazać się, że działania, które określiłeś jako cenne dla Twojej firmy (naliczające konwersje), pochodzą z urządzeń mobilnych i to właśnie na ten typ urządzeń warto wzmocnić działania Ads.

Jak działa konwersja w Google Ads?

Na jakiej podstawie Google Ads liczy, ilu użytkowników wykonało określoną przez nas czynność? Otóż za każdym razem, kiedy potencjalny klient wejdzie w reklamę naszej firmy, system przypisuje mu tymczasowe ciasteczko (plik cookie). Od tej pory klient ten jest dla naszego Ads ,,zaznaczony”. Jeżeli ten sam internauta wykona następnie na naszej stronie czynność, którą określiliśmy jako tę, która nalicza konwersję, wtedy system Ads zliczy to jako zrealizowaną konwersję.

Śledzenie konwersji

Śledzenie konwersji zaczyna się od utworzenia na Twoim koncie Google Ads działania powodującego konwersję. Po określeniu, jakie działania będziemy śledzić, musimy wybrać źródło konwersji.

 

Konwersje w witrynie

Działania, które są śledzone na stronie internetowej, to np. rejestracja w witrynie czy zakupy. Aby mierzyć konwersje, musimy pobrać kod HTML/JavaScript z konta Ads i wkleić go do kodu strony, która jest potwierdzeniem wykonania określonego przez nas działania naliczającego konwersję. Na przykład – kiedy prowadzimy, sklep to kod wklejamy na stronę z podziękowaniem za zrealizowane zakupy.

 

Podczas określania działania powodującego konwersję jesteśmy w stanie określić, jaką wartość ma dla nas dane działanie internauty na stronie. Może mieć wartość stałą (w witrynach, kiedy śledzimy rejestracje użytkowników lub wypełnienie formularzy) lub wartość zależną od ceny danego produktu (kiedy prowadzimy sklep i śledzimy sprzedaż).

Jedną z opcji, jaką warto określić przy konfiguracji śledzonej czynności, jest okno konwersji. Należy pojmować je jako liczbę dni po kliknięciu, w ciągu których rejestrowane są konwersje. W ustawieniach domyślnych jest to 30 dni. Kiedy zdecydujesz się na tę właśnie opcję, śledzone będą konwersje wygenerowane w ciągu 30 dni po kliknięciu. Krótsze okno konwersji zmniejszy liczbę konwersji rejestrowanych na Twoim koncie dla tego działania powodującego konwersję. Warto skonfigurować odpowiednio długie okno konwersji, ponieważ konwersje nie zawsze są realizowane od razu po kliknięciu lub zobaczeniu reklamy. Często internauta, który kliknął lub zobaczył reklamę, dokonuje działania naliczającego konwersję dopiero po upływie pewnego okresu czasu.

Konwersje z połączeń telefonicznych

Wiele branż za istotne uważa przychodzące połączenia telefoniczne, które mogą skutkować skuteczną sprzedażą usług czy produktów oferowanych przez daną firmę. Tutaj również możemy użyć śledzenia konwersji, a tym samym sprawdzić, jak skutecznie kliknięcia reklam prowadzą do różnych rodzajów połączeń. W tym przypadku na etapie konfiguracji śledzenia trzeba określić, jak długo ma trwać połączenie, by było liczone jako konwersja – np. 30 sekund, 60 sekund itp.

W przypadku telefonów Google Ads umożliwia śledzenie połączenia pochodzącego z trzech źródeł. Pierwsze to połączenia bezpośrednie. Najlepszy przykład takiego działania stanowi kliknięcie w reklamę typu „Tylko połączenie”. Drugim rodzajem jest przejście internauty do witryny danej firmy i nawiązanie połączenia telefonicznego poprzez numer telefonu wyświetlany na stronie. Ta opcja wymaga dodania odpowiedniego tagu do witryny, który podmienia numer telefonu na numer Google do przekazywania połączeń. Trzeci, a zarazem ostatni, to z kolei kliknięcie numeru w witrynie mobilnej wybranej firmy. W tym przypadku śledzone są jednak jedynie kliknięcia w numer, a nie same połączenia telefoniczne.

Konwersje w aplikacjach

Google Ads pozwala również śledzić konwersje związane z reklamowanymi aplikacjami mobilnymi. Wówczas konieczne jest umieszczenie w aplikacji dedykowanego fragmentu kodu. Jako właściciele konta sami decydujemy, jakie działania związane z aplikacją chcemy śledzić. Wśród opcji znajdują się chociażby instalacja aplikacji lub zakupy wykonane za jej pośrednictwem.

Importowanie konwersji z innego systemu

Platforma Google Ads daje Ci również możliwość importowania konwersji z innych systemów. Dla przykładu jeśli wcześniej zdefiniowałeś sobie cele w Google Analytics możesz zaimportować je do systemu AdWords i tam śledzić konwersje.

Google, jak zwykle zresztą, dokłada wszelkich starań, aby wszystkie czynności związane z konwersją – od konfiguracji po mierzenie, były jak najłatwiejsze dla użytkownika. Z doświadczenia jednak wiem, że temat ten często sprawia wiele problemów osobom niezajmującym się na co dzień pracą z Google Ads. Jeżeli chcesz, by śledzenie Twojej konwersji było dokładne, a skutek tego działania przynosił efekty w postaci poprawy jakości Twoich reklam, zapraszam do kontaktu. Razem na pewno rozwiążemy niejeden problem i kłopot napotkany na Twojej drodze.