Zbudowaliśmy stronę, która na wielu poziomach jest dobra – treści przyciągają czytelnika i dobrze współpracują z algorytmami Google, sposób nawigacji jest czytelny, a sama konstrukcja responsywna. A zatem możemy przejść do pracy nad pozyskiwaniem linków do niej. W końcu, jak wiadomo, nasza strona jest częścią ogromnego środowiska informacyjnego jakim jest Internet. Co za tym idzie, im więcej „dróg”, czyli linków będzie prowadziło do naszej strony, tym lepsza będzie jej pozycja w Google.

Link Building, czyli wszystkie drogi prowadzą do…

Link Building, bo tak zwykło nazywać się działania mające na celu pozyskiwanie linków do strony w celu jej wypromowania i podniesienia pozycji w Google, odbywa się nierzadko w wielu kierunkach jednocześnie. Co istotne, nie ma jednej gotowej formuły postępowania.

Weźmy na początek kwestię podstawową – budżet. Jeśli nie zamierzamy wydawać nawet złotówki na pozyskiwanie linków, to siłą rzeczy ograniczymy nasz wachlarz możliwości. Natomiast spektakularne sukcesy są możliwe także bez budżetu – bo Link Building to także zaawansowane socjotechniki, marketing szeptany (obecność na forach, blogach, portalach), zarządzanie social mediami i budowanie dobrych relacji z influencerami.

W przypadku posiadania środków na zakup linków pojawia się pytanie: „Komu warto zapłacić, by przyniosło to nam realne korzyści?”. Bo trzeba wiedzieć, że nawet bardzo duży budżet jesteśmy w stanie przepuścić na działania nieefektywne. Dlatego należy podchodzić do zagadnienia analitycznie. Imponujące liczby ruchu na stronie, na której mielibyśmy umieścić nasz link to tylko jedna strona medalu. Równie ważny, jeśli nie ważniejszy jest odpowiedni dobór stron pod kątem tematycznym i grup docelowych. Dopiero, gdy połączymy te wszystkie czynniki ze sobą, to uzyskamy najwyższą skuteczność.

Podstawy – rodzaje linków

Linki są wszędzie. Na dużych serwisach informacyjnych i na małych, prywatnych stronach. Skryte w tekście i pod obrazkami. W social mediach, w mejlach i we wiadomościach prywatnych komunikatorów. W przypadku stron internetowych linki stanowią funkcję kodu HTML.

Linki w HTMLu zawierają dwa kluczowe elementy:

  • Strona docelowa – adres strony, do którego zaprowadzi nas link po kliknięciu na nim;
  • Tekst linka – treść, którą widzimy z poziomu przeglądarki i która jest interaktywna (wystarczy kliknąć w nią i uruchamiamy link).

Linki dzielimy na różne sposoby. Ja proponuję trzy ujęcia.

I. Podział linków ze względu na ich formę

  • linki tekstowe – odbiorca widzi fragment tekstu, który jest interaktywny i odnosi do określonej w kodzie strony;
  • linki graficzne – grafika, której cała powierzchnia jest interaktywna i odnosi do określonej w kodzie strony.

II. Podział linków ze względu na tekst w linku

  • brandowe – gdy w tekście linkującym znajduje się nazwa firmy/marki;
  • exact match – gdy w tekście linkującym znajduje się pozycjonowana fraza;
  • mieszane – stanowią połączenie linka brandowego i exact match;
  • nawigujące – opisane są zwykle komunikatem typu call-to-action, np. „TUTAJ”.

W tym miejscu należy dodać, że dodając linki na innych stronach najbezpieczniejszym rozwiązaniem są linki brandowe. Za użycie linka exact match możemy dostać od Google karę, dlatego w tym względzie radzę zachować ostrożność.
III. Podział linków ze względu na atrybut „follow” zapisywany w kodzie HTML

  • linki niepozycjonujące/strong> – linki z atrybutem „nofollow”. Wpisanie tego atrybutu sprawia, że link nie będzie miał wpływu na pozycjonowanie strony;
  • linki pozycjonujące – linki z atrybutem „dofollow”. Wpisanie tego atrybutu sprawia, że dany link będzie miał wpływ na pozycjonowanie strony.

Należy wyjaśnić, że linki niepozycjonujące mogą mieć korzystny wpływ na pozycjonowanie. Wystarczy, że przez link tego typu trafia na naszą stronę wielu użytkowników internetu. A przecież o to właśnie w tym wszystkim chodzi.

Katalogi stron – czy warto?

Parę dobrych lat temu dodanie linku do naszej strony do „mocnych” katalogów czyniło ją z automatu liderem w rankingach wyszukiwań. Te czasy (zapewne już bezpowrotnie) minęły, ale katalogi to wciąż dobry punkt wyjścia w Link Buildingu.

Obecnie katalogi są płatne, a płatności odbywają się online lub za pomocą SMSów. Zwykle jest to koszt +/- 10 zł za dodanie strony do jednego katalogu. Osobiście polecam dodawanie strony tylko do najlepszych katalogów, a są to m.in. katalog.di.com.pl oraz katalog.hoga.pl

Żeby katalogi wspierały nas skuteczniej w pozycjonowaniu, warto je zapełniać stopniowo – na przykład dodając stronę do kilku katalogów w miesięcznych odstępach.

Formularze służące dodawaniu strony do katalogu mają zwykle podobną formę. Dodając stronę warto zwrócić uwagę na sposób wypełnienia kilku rubryk:

  • Tytuł strony – tutaj sugeruję podać nazwę firmy lub nazwę domeny;
  • Działalność firmy – warto jak najszerzej i jak najlepiej opisać działalność. Tekst powinien być dobry jakościowo. Ważne! Należy różnicować opisy, jeśli dodajemy stronę do różnych katalogów;
  • Kategoria – – zastanów się i wybierz najwłaściwszą dla Twojej strony kategorię. Jeśli jest możliwość wyboru więcej niż jednej kategorii, zrób to.

Katalogi specjalistyczne i branżowe

Szukając odpowiednich katalogów, gdzie moglibyśmy dodać odnośnik do naszej strony, warto uwzględnić katalogi dedykowane firmom oraz katalogi sprofilowane pod kątem określonej działalności.

Strony firmowe warto umieścić w takich katalogach jak:

Pod kątem usług specjalistycznych, polecam następujące katalogi:

Katalogi blogów

Jeśli pozycjonowana strona jest blogiem, należy dodać ją do katalogów dedykowanych blogom, np. katalog-blogow.pl

Blogi posiadają także swoje katalogi tematyczne. Dla przykładu:

Zwykle zgłoszenia do katalogów z blogami odbywają się poprzez formularz lub drogą mejlową. Szczególnie w tym drugim wypadku należy pamiętać, by nasza strona była już uzupełniona wpisami.

Katalogi sklepów internetowych

Kolejnym rodzajem katalogów wyspecjalizowanych są katalogi sklepów internetowych. Podobnie jak w poprzednich przypadkach, katalogi te nierzadko dzielą się z uwagi na określoną branżę. Ogólne katalogi sklepów internetowych, które mogę polecić to:

Social Media

Facebook, Twitter, Instagram to bardzo ważne kanały we współczesnym marketingu. Dają one potężne możliwości także w kwestii Link Buildingu. Metody pozyskiwania linków tymi kanałami mogą przebiegać na bardzo wiele sposobów, o których opowiem w przyszłości. Na pewno warto zadbać na początku o obecność w Social Mediach. I robić to tak, by budziła ona zainteresowanie użytkowników.

Linki od znajomych

Myśląc o pozyskiwaniu linków warto wziąć pod uwagę naszych znajomych czy kontrahentów. Nierzadko są oni obecni w Internecie i mogą nam pomóc. Jeśli dysponują stroną, która generuje przyzwoity ruch i branżowo jest nam pokrewna, to doskonale. To może być współpraca z obopólną korzyścią.

Na koniec

To, co przedstawiłem powyżej, to tylko prosty elementarz pozyskiwania linków. Tropy, o których opowiedziałem są dobre na początek. Po to, by w ogóle ruszyć z miejsca. Link Building to zaawansowana dziedzina SEM, która obecnie jest częścią potężnego zjawiska, w którym coraz częściej stawki za pozyskanie linku potrafią wprawić w osłupienie.