Zacznijmy od mocnej tezy: „Pozycjonowanie stron ma przełożenie na sprzedaż wszystkich towarów i usług”. Czy to prawda? Właściwie tak. Obecnie każda firma, każdy najmniejszy punkt usługowy, każdy freelancer reprezentowani są w Internecie. Jedni wyraźniej – poprzez strony internetowe, profile w social mediach (Facebook, Instagram) i rozbudowane działania PR’owe, inni mniej – choćby przez strony-wizytówki czy obecność w katalogach firm i usług. O tym jak ważne, a nawet kluczowe jest pozycjonowanie dla wszelkich biznesów internetowych z e-commerce na czele nie ma nawet sensu przekonywać – to się rozumie samo przez się. Przyjrzymy się zatem, krok po kroku, na czym polega pozycjonowanie stron internetowych.
Czym jest pozycjonowanie?
Pozycjonowanie to działania mające na celu podniesienie pozycji danej strony internetowej jak najwyżej w wynikach organicznych wyszukiwarki w oparciu o określoną frazę wpisaną do tejże wyszukiwarki (np. „narty Warszawa”, „najlepsza oferta leasingowa”). Właściwie od razu należałoby doprecyzować, że chodzi nam o wyszukiwarkę Google, bo przecież to z niej korzysta około 97% polskich użytkowników Internetu.
Wyniki wyszukiwania
Odpalasz Internet, wpisujesz określone hasło i widzisz wyniki. Zazwyczaj przeglądasz te z pierwszej strony. Jak to się stało, że akurat te wyniki Google uznało za najlepiej dopasowane do wpisanego hasła? Już odpowiadam – są to wyniki, które Google uznał za najbardziej odpowiadające Twojemu wyszukiwaniu. Z mojej perspektywy są to wyniki, które zostały najlepiej wypozycjonowane przez specjalistów (uwierz mi – to nie tak, że ktoś miał farta i wpadł na pierwszą pozycję, bo w Google nie ma przypadków). Obecnie na wysokie pozycje wyszukiwania wskakują strony najlepiej wypozycjonowane i te, które wykupiły reklamę Google Ads (dawniej AdWords). Napisałem „obecnie”, gdyż do niedawna reklamy Google odróżniały się od zwykłych linków. Aktualnie linki sponsorowane wyświetlają się jako zwykłe linki. Różnica między pozycjonowaniem, a więc budowaniem pozycji strony w wynikach organicznych, a reklamą Google Ads jest zasadnicza – Google Ads działa tak długo, jak długo płacimy za trwanie kampanii, pozycjonowanie stron ma działanie długofalowe, choć trzeba nieustannie dbać o wysoki wysokie rankingi strony. Oczywiście warto korzystać z obu metod i ma to głębokie uzasadnienie, ale o tym kiedy indziej…
Pozycjonowanie stron, czyli jak działa Google
Google działa na bazie zaawansowanych algorytmów, które nieustannie są rozbudowywane i przebudowywane (doświadczyło tego wielu, których strona nagle straciła wysoką pozycję, bo amerykański potentat właśnie zaktualizował swoją maszynerię). Żeby było trudniej, algorytmy wyszukiwarki Google nie są nam znane. Specjaliści SEO i SEM obserwują i analizują niejako z zewnątrz zachowania wyszukiwarki i na tej podstawie opracowują coraz to nowe metody pozycjonowania. Zatem – zrozumieć Google nie jest łatwo, a tym bardziej nadążyć za ciągłymi zmianami wyszukiwarki.
Jak już napisałem wcześniej, algorytmy Google nie są powszechnie znane. Natomiast na podstawie analiz i praktyki wiemy, jakie czynniki wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce. Zakłada się, że jest tych czynników około 200. Można je podzielić na:
Czynniki dotyczące treści publikowanych na danej stronie internetowej oraz dotyczące sposobu działania strony internetowej
Do tej grupy zaliczamy:
- ilość i jakość treści opublikowanych na stronie.
- występowanie fraz kluczowych na stronie (to te frazy, które użytkownik Google wpisuje w wyszukiwarkę). Google inaczej reaguje na frazy zawarte w nagłówkach, a inaczej w litym tekście. Zasadniczo oba typy lokacji fraz są powszechnie używane do pozycjonowania.
- częstotliwość dodawania nowych tekstów na stronę – im częściej i więcej tym lepiej ma się rozumieć 🙂
- obecność fraz kluczowych w adresie URL.
- unikalność treści na stronie – od razu przestrzegam, że kopiowanie treści może tylko pogorszyć pozycję strony w Google. Co więcej – treści unikalne, ale będące zwykłym bełkotem (niskiej jakości precle) również się nam nie przysłużą.
- jakość strony, a więc optymalizacja kodu strony pod kątem Google oraz ogólna szybkość działania strony.
Czynniki związane z poziomem popularności strony w Internecie
Do tej grupy zaliczamy:
- ilość i jakość stron internetowych na których znajdują się odnośniki do naszej strony. Generalnie link do naszej strony umieszczony w bardzo popularnym serwisie będzie miał nieporównywalne przełożenie na pozycję w Google do linku na rzadko odwiedzanej stronie.
- ekspozycja w social mediach – im więcej się o nas mówi i oznacza na Facebookach, Twitterach, Instagramach, Snapchatach tym lepiej.
Na czym polega pozycjonowanie?
Wszystko zaczyna się od analizy i rozpoznania
Pozycjonowanie stron inaczej wygląda w przypadku małego punktu usługowego, który chce być widoczny w kontekście lokalnym, a inaczej w przypadku dużego gracza rynkowego, który chce zagarnąć swoją część tortu. Pozycjonując mały lokalny punkt usługowy skupiamy się na rozbudowanych, specyficznych frazach (np. „fizjoterapeuta sportowy wrocław”). Do tego dochodzi widoczność w kontekście lokalnym, w tym mapach Google, co powiązane jest bezpośrednio z geolokalizacją włączoną w wyszukiwarce u osób wyszukujących. Z kolei pozycjonując stronę ogólnopolskiej firmy lub sklepu internetowego ważna jest praca nad zwiększaniem widoczności na bardzo wielu polach. Istotne jest dobranie wielu fraz kluczowych, w tym takich, które w żargonie nazywa się „długim ogonem” (np. fraza „kolumny podłogowe do 1000 zł”). Odpowiedni dobór fraz będzie miał wpływ na efekty pozycjonowania. Dość powiedzieć, że niejednokrotnie skomplikowane frazy dużo lepiej konwertują niż frazy krótkie. Powód? Po prostu krótkie frazy są bardziej unikalne, mają dużo mniej wyszukiwań, a do tego powiązane są z bardzo konkretną potrzebą osoby wyszukującej, co ma przełożenie na wartość/jakość konwersji.
Kolejny etap to optymalizacja Twojej strony www
O ile Google nie informuje nas jak działają jego algorytmy wyszukiwania, o tyle daje nam jasne instrukcje co zrobić, by nasza strona internetowa była kompatybilna z wyszukiwarką. Warto ten etap bardzo skrupulatnie przepracować, bo będzie to potem rzutowało na skuteczność pozostałych działań. Działania optymalizacyjne (nazywane branżowo SEO) polegają w głównej mierze na optymalizacji kodu HTML pod silnik wyszukiwarki. Również na tym etapie powstaje strategia dotycząca rozbudowy treści na stronie i pozyskiwania linków ze stron zewnętrznych.
Zaczynamy pisać, czyli rozbudowa treści na stronie
W środowisku mówi się, że „content is king”. I faktycznie, z każdym rokiem coraz bardziej utwierdzamy się w tym określeniu. Treść na stronie to w tej chwili kluczowy czynnik, który buduje pozycję tejże strony w Google. Jakie treści premiuje Google? Przede wszystkim unikalne i dobre jakościowo, a więc takie, które nie stanowią kopii i które stanowią realną wartość dla Internautów. Na drugim miejscu należy postawić ilość treści. Podsumowując – jeśli mamy oryginalne, jakościowe artykuły w dużej ilości, a do tego regularnie publikujemy coraz to nowe, to jesteśmy na dobrej drodze do sukcesu.
Pokaż się innym, czyli pozyskiwanie linków
Internet to miliardy relacji między stronami internetowymi, serwisami, social mediami. Żeby zaistnieć w Google trzeba nieustannie rozbudowywać te relacje. Podstawową formą relacji są linki, a więc aktywne adresy w postaci odnośnika tekstowego lub obrazkowego, które prowadzą do naszej strony. Google interpretuje dużą i najlepiej stale przyrastającą ilość linków do naszej strony jako symptom popularności i jakości tejże strony. Oczywiście musimy mieć świadomość, że linki muszą odznaczać się jakością, a więc pochodzić z dobrych jakościowo stron. Co więcej – roboty Google starają się rozpoznać czy dany link to „link naturalny”, a więc umieszczony w sieci bez naszego udziału, czy „link sztuczny”, a więc wygenerowany przez nas w celu pozycjonowania. Oczywiście „linki naturalne” robią dobrą robotą, „linki sztuczne” już niekoniecznie.
Dobór stron, na których chcielibyśmy pozyskać linki to bardzo precyzyjna robota. Pozyskiwanie linków powinno być rozsądne – nierzadko lepiej dobierać tańsze, ale celowane pod naszym kątem strony, które mogą nam zapewnić wysoką konwersję niż wielkie serwisy, które prowadzą do nas wszystko i wszystkich. Obecnie w Internecie duże przełożenie na ruch na stronie, a więc także na pozycję w Google, mają odnośniki z social mediów. Dobrze wytypowany influencer może zrobić naprawdę dla nas sporo…
Kilka słów na koniec
Pozycjonowanie stron to dość rozbudowana i – co należy podkreślić – delikatna układanka. Bardzo ważna jest dogłębna wiedza na temat Google, duże doświadczenie praktyczne i idące za tym wyczucie tematu. Jeśli przeszarżujemy z działaniami, to możemy stronie nawet zaszkodzić. Wystarczy, że Google uzna, że łamiemy w jakiś sposób jego wytyczne, a skończy się to nałożeniem na naszą stronę filtra, który drastycznie obniży jej pozycję. Dlatego pozycjonowanie stron to trochę jak dbanie o roślinkę, gdzie należy dostarczać jej wszystkie niezbędne czynniki we właściwych proporcjach. Ani za mało, ani za dużo. Oczywiście są metody by szybciej i lepiej się ukorzeniła. Są metody by bujniej kwitła, ale dynamiki naturalnych procesów oszukać się nie da. Tak samo, na dłuższą metę, nie da oszukać się Google’a.