Nie ma skutecznego pozycjonowania strony internetowych bez jej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. SEO to pierwszy, bardzo ważny krok w procesie pozycjonowania. Nawet dziś, w tak rozbudowanym przecież Internecie, gdzie konkurowanie w Google stało się ogromnym przemysłem, postawienie tego pierwszego kroku potrafi zrobić sporą różnicę. Na tyle dużą, że w przypadku mniej konkurencyjnych fraz kluczowych sama optymalizacja potrafi znacząco poprawić naszą pozycję.

Na czym polega SEO?

Nie trzeba specjalnie siedzieć w temacie, by zetknąć się z terminem SEO. Co to właściwie znaczy i na czym polega? SEO to skrótowiec za którym stoi termin Search Engine Optimization. Przekładając na polski i rozwijając tę nazwę do definicji – SEO to zestaw praktyk mających na celu optymalizację strony internetowej pod kątem silnika wyszukiwarek. Dla nas SEO ważne jest szczególnie w kontekście jednej wyszukiwarki – Google. Bo nie ma co ukrywać – Google to hegemon. Zresztą zwróć uwagę ile razy dziennie googlujesz… W związku z tym swoistą „świętą księgą” każdego pozycjonera są wskazówki i wytyczne Google dla webmasterów.

#1 Przygotowanie treści pod kątem SEO – tekst

Treści w internecie mają bardzo różne formy i Google to wie. Jednak w pierwszej kolejności należy zadbać o tekst, bo to on ma fundamentalne znaczenie w optymalizacji strony. Ważne są w tym przypadku następujące cechy tekstów:

  1. Jakość tekstów, a więc jej realna wartość merytoryczna, którą roboty Google potrafią coraz lepiej rozpoznawać – czy to poprzez analizę lingwistyczną, czy to poprzez analizę zachowania osób odwiedzających stronę (jak długo przebywali na stronie, w jaki sposób się po niej przemieszczali).
  2. Unikalność tekstów – teksty skopiowane z innych stron automatycznie nas kompromitują „w oczach” Google. To łatwa droga, żeby zaliczyć efektowny spadek w rankingu.
  3. Ilość tekstów – w realnym świecie niejednokrotnie cenimy lapidarność, ale Google zdecydowanie przedkłada opasłe powieści nad minimalistyczne haiku 😉 Zatem – trzeba umieć dzielić się wiedzą/treścią. Pustosłowna wylewność niekoniecznie nam pomoże (patrz punkt 1). Planując treści należy tworzyć takie, które uznamy za przydatne dla żywego człowieka, a nie robota.

Kolejną ważną kwestią jest opracowanie tekstów tak, by były one zgodnie z naszymi intencjami odczytywane przez Google. W tym celu ważne jest zastosowanie odpowiedniej budowy tekstu i formy jego podania. Teksty „Google friendly” powinny być:

  1. Zawierać słowa/frazy kluczowe, na które postawiliśmy w toku audytu SEO. Stosowanie słów kluczowych bez ładu i składu nie dopomoże nam w osiągnięciu celu. Muszą być one użyte w kontekście tekstu z sensem, tak, że stanowią one realną jego część. Dobrze jest używać słów kluczowych w różnych formach odmiany przez przypadki, w liczbie pojedynczej i mnogiej oraz stosując synonimy.
  2. Podzielone wg zasad – wszystkie bardziej obszerne teksty należy dzielić na akapity i stosować znaczniki HTML do wskazywania nagłówków typu H1, H2, H3. Znaczniki te pomagają robotom Google lepiej „zrozumieć” strukturę tekstu. Oczywiście dobre zastosowanie tychże znaczników sprawi, że roboty „zrozumieją” to zgodnie z naszymi intencjami 🙂

#2 Dobór znaczników tytułów stron

Ustalane za pomocą HTML-owego tagu <title> tytuły stron i podstron mają duże znaczenie dla wyszukiwarki. To one niejako naprowadzają roboty penetrujące naszą stronę na tematykę na tej stronie zawartą. Co więcej, tytuły stron są wyświetlane w wynikach wyszukiwania, więc muszą być możliwie klarowne, możliwie dokładne, a do tego najlepiej zachęcające dla odbiorcy. Pamiętajmy, że tytuł nie może przekraczać 55 znaków i ważne, żeby był unikalny.

#3 Stworzenie opisu meta descripition

Meta description to kolejny element integralny z kodem HTML strony internetowej. Opis meta description będzie wyświetlany w wynikach wyszukiwania, tuż pod tytułem i adresem URL naszej strony. Akurat meta description nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie, ale ma znaczący wpływ pośredni, gdyż od jakości opisu meta descripiton zależeć będzie czy użytkownik kliknie link, a więc meta description napędza ruch. Warto odwołać się w tym aspekcie do doświadczenia każdego zwykłego użytkownika Google’a, który niejednokrotnie wybiera link z dalszych pozycji dlatego, że opis pod linkiem go do tego zachęcił.

 

#4 Opracowanie czytelnych adresów URL

Dobry adres URL ma w sobie zawarty skrótowy opis treści znajdującej się na stronie, do której prowadzi. To ważne przede wszystkim dla człowieka posługującego się wyszukiwarką. Dla robotów wyszukiwarki ważne jest z kolei by adres był możliwie krótki (nieprzekraczający długości 100 znaków) i nie zawierał znaków specjalnych oraz polskich znaków diakrytycznych (ą, ę, ś, ć itd.)

#5 Przygotowanie linkowania między poszczególnymi stronami

Większość stron internetowych składa się z wielu podstron i/lub landing page’ów. W aspekcie SEO linkowanie pomiędzy poszczególnymi stronami ma spore znaczenie. Przede wszystkim naczelna zasada jest taka, że menu powinno mieć formę tekstową. Obrazki oraz Flash są ciężkostrawne dla Google’a. Ponadto, warto zadbać o to, by strony o podobnej tematyce linkowały wzajemnie do siebie.

#6 Elementy graficzne i wideo

Fakt, że teksty pisane są najważniejsze nie znaczy, że inne formy – jak obrazy czy filmy – są pomijane przez Google. Przeciwnie. Oryginalne grafiki i fotografie o wartości merytorycznej, a więc zgodne z ideą i założeniami strony internetowej oraz tekstów na niej się znajdujących, mają pozytywny wpływ na pozycję w wyszukiwarce.

W aspekcie optymalizacji strony ważne jest by obrazy i wideo:

  1. Szybko ładowały się na stronie. Powolne ładowanie może negatywnie wpłynąć na pozycję Google. Nie wspominając już o tym, że dla zwykłego użytkownika ma to także bardzo duże znaczenie. Dlatego warto tę kwestię testować i analizować. Zawsze możemy film czy zdjęcie skompresować i niekoniecznie odbije się to specjalnie na jego jakości.
  2. Posiadały opisy alternatywne – Czym jest opis alternatywny? Otóż jest to ten tekst, który wyświetla się nam na stronie, gdy mamy problem z jej załadowaniem. A zatem powinien on zwięźle opisywać to, co na niewyświetlonym zdjęciu czy filmie się znajduje. Treść opisów alternatywnych będzie odczytywana przez roboty Google i wpływała na finalną ocenę w kontekście wyszukiwania.

Indeksacja strony w wyszukiwarce

Wszystkie powyższe zabiegi przyczyniają się do prawidłowej indeksacji naszej strony w wyszukiwarkach. Aby jeszcze bardziej ułatwić ludziom i robotom swobodne poruszanie się po niej należy zadbać o szereg kwestii takich jak choćby likwidacja duplikatów czy linków do nieistniejących podstron.

Optymalizacja po optymalizacji

Optymalizacja SEO to nie działanie, które wykonujemy raz i definitywnie do tej kwestii nie wracamy. Oczywiście na początku jest najwięcej do zrobienia, ale optymalizacja to proces nieustanny. Wiąże się to z jednym oczywistym faktem, że Internet podlega ciągłym i dynamicznym zmianom. Dość powiedzieć, że nieustannie wprowadzane aktualizacje algorytmu Google potrafią sporo namieszać. Do tego dochodzi przecież konkurencja, która nie śpi i także walczy o najwyższe pozycje w rankingach. Zatem optymalizację gruntowną robimy razem, a potem ten mechanizm „dokręcamy”.