Reklamujesz na Facebooku swój biznes? Zastanawiasz się w jaki sposób może Ci w tym pomóc piksel Facebooka? W tym artykule dowiesz się czym jest piksel Facebooka i co umożliwia? Jak zainstalować i korzystać z piksela FB, aby śledzić ruch na swojej stronie i tworzyć skuteczne kampanie remarketingowe.
Co to jest piksel Facebooka?
Piksel Facebooka to fragment kodu JavaScript umieszczony na Twojej stronie internetowej w celu śledzenia jej użytkowników. Umożliwia on zbieranie danych o jej użytkownikach oraz monitoruje ich działania w witrynie.
Kod piksela składa się z dwóch części: podstawowej i kodu zdarzenia. Podstawowy kod piksela śledzi cały ruch na stronie internetowej. Zbieranie tych informacji pozwala tworzyć takie grupy docelowe, jak:
- osoby, które odwiedziły Twoją stronę w ciągu ostatnich X dni,
- osoby podobne do tych, które odwiedziły Twoją stronę w ciągu ostatnich X dni.
Kody zdarzeń to dodatkowe fragmenty kodu, które pozwalają śledzić określone działania w obrębie witryny, takie jak:
- wyszukiwania w witrynie,
- dodawanie produktów do koszyka,
- wysłanie formularza kontaktowego,
- zapis do newslettera,
- dokonanie zakupu,
- rejestracja, itd.
Dzięki powyższym informacjom i zdarzeniom jesteś w stanie zbierać dane, które w przyszłości pozwolą Ci tworzyć bardziej precyzyjne reklamy na Facebooku i analizować użytkowników, którzy korzystają z Twojej strony internetowej.
Jak zainstalować piksel Facebooka?
Teraz, gdy już wiesz, czym jest piksel, możesz go zainstalować i zacząć tworzyć własne kampanie remarketingowe. Otwórz Menedżera reklam na Facebooku i kliknij przycisk menu głównego (trzy poziome linie), wybierz Piksele z kolumny Badania i raporty.
Na następnej stronie kliknij w zielony przycisk Utwórz piksel
Dodaj nazwę piksela i kliknij Utwórz
Instalacja podstawowego kodu piksela
Instalację samego kodu możesz przeprowadzić na kilka sposobów. Wybierz ten, który będzie dla Ciebie najwygodniejszy.
Ręczne dodanie kodu piksela do swojej strony internetowej
Podstawowy kod piksela możesz zainstalować ręcznie. Aby wyświetlić kod piksela i go skopiować wybierz drugą opcję. Należy go umieścić w dolnej części nagłówka, nad znacznikiem </head>. Dzięki temu kod będzie działał na każdej podstronie Twojej strony.
Jeśli Twoja strona internetowa opiera się o WordPress’a, zaloguj się do panelu. Następnie wystarczy kliknąć Wygląd, później Edytor i w menu z prawej strony wyszukać plik z nazwą Nagłówek motywu bądź header.php. Wyświetli Ci się kod, w którym należy odszukać znacznik </head> i wkleić nad nim skopiowany wcześniej kod piksela. Zaktualizuj plik.
Jeśli nie masz ochoty samodzielnie konfigurować piksela, a masz taką możliwość, możesz wysłać go e-mailem do programisty lub zaufanego znajomego, który doda go za Ciebie.
Uwaga: Suwak opcji Zaawansowane dopasowanie pozwala zbierać jeszcze więcej danych z Twojej strony internetowej, takich jak imię i numer telefonu. Jest to zaawansowana funkcja, która jest zazwyczaj używana w witrynach e-commerce.
Dodanie kodu piksela z wykorzystaniem integracji lub menedżera znaczników
Jeśli korzystasz z systemów z uproszczoną instalacją, takich jak np. Shopify lub Magento – wystarczy sprawdzić czy dany system znajduje się na liście. Następnie należy podążać za instrukcjami Facebooka.
W przypadku, gdy korzystasz z Google Tag Managera, możesz zainstalować piksel FB automatycznie lub ręcznie, dodając kod wyświetlony przez Facebooka do menedżera tagów. Instrukcje znajdziesz w poniższym materiale wideo.
Instalacja kodu zdarzenia piksela
Po skopiowaniu i instalacji podstawowego kodu piksela, możesz zaimplementować w dalszych krokach kody zdarzeń, wystarczy kliknąć przycisk Kontynuuj po skonfigurowaniu jego podstawowej części.
Instalacja kodu zdarzenia wymaga wklejenia w kod strony dodatkowych fragmentów kodu. Można to wykonać na kilka sposobów. Najwygodniejsza do tego będzie opcja z wykorzystaniem Google Tag Managera. Przykładową instalację z wykorzystaniem GTM znajdziesz w drugiej części wideo umieszczonego powyżej.
Jak sprawdzić czy kod piksela działa poprawnie?
Ostatnim krokiem instalacji kodu piksela jest sprawdzenie, czy został on poprawnie wdrożony na naszej stronie internetowej. Jest to bardzo ważna część, ponieważ dość często zdarzają się błędy. Polecam Ci do tego wykorzystać oficjalne rozszerzenie Facebooka instalowane w przeglądarce Google Chrome – Facebook Pixel Helper. Jeśli przy wczytywaniu piksela są błędy rozszerzenie pokaże je na czerwono, a sposoby ich rozwiązania znajdziesz na stronie Facebook for Developers.
Wykorzystanie piksel Facebooka w kampaniach reklamowych.
Głównym celem piksela Facebooka jest pomoc w lepszym poznaniu osób odwiedzających Twoją stronę internetową. Możesz wykorzystać te cenne informacje, aby tworzyć produkty i treści, które będą bardziej atrakcyjne dla tych odbiorców. Jest on także bardzo przydatny w targetowaniu reklam na Facebooku. Możesz kierować swoje reklamy na osoby, które wylądowały na określonej stronie witryny (np. stronie produktu), ale nie zdecydowały się na dokonanie zakupu. Żeby jednak tego dokonać musisz najpierw utworzyć grupę niestandardowych odbiorców.
Tworzenie grup niestandardowych odbiorców
Otwórz Menedżera reklam na Facebooku i kliknij przycisk menu głównego (trzy poziome linie), wybierz Grupy odbiorców z kolumny Zasoby. Następnie kliknij Utwórz grupę odbiorców > Grupy niestandardowych odbiorców. W okienku, które Ci się pokaże wybierz opcję Ruch w witrynie internetowej. Teraz możesz stworzyć listy odbiorców na podstawie kilku różnych kryteriów:
- wszystkie osoby odwiedzające witrynę,
- osoby, które odwiedziły konkretne strony w Twojej witrynie,
- osoby odwiedzające wg czasu odwiedzin, czyli osoby które najbardziej zaangażowały się pod względem czasu na stronie,
- osoby zakwalifikowane do listy na podstawie zainstalowanych zdarzeń – działań wykonanych w witrynie.
Dla każdej z wymienionych opcji masz możliwość wyboru okresu przez jaki chcesz gromadzić osoby na swoich listach. Listy są aktualizowane na bieżąco, maksymalny okres to 180 dni, a minimalny to jeden dzień. Polecam Ci stworzyć wiele grup niestandardowych odbiorców, składających się z osób odwiedzających Twoją stronę, podzielonych na terminy ich ostatnich wizyt. W przyszłości zachowasz sobie możliwość ich wykorzystania do różnych celów marketingowych.
Reklama na Facebooku z wykorzystaniem grup niestandardowych odbiorców
Po utworzeniu odpowiednich grup odbiorców możesz skierować do nich odpowiednią reklamę w systemie reklamowym Facebooka. Wystarczy wybrać utworzoną grupę odbiorców jako grupę docelową w kampanii. Na poziomie ustawień zestawów reklam w Menedżerze reklam należy odszukać pole Grupy niestandardowych odbiorców, a następnie wybrać z listy grupę, do której chcesz skierować swój przekaz reklamowy.
Piksel to bardzo potężne narzędzie, bez którego prowadzenie działań reklamowych na Facebooku jest mało skuteczne, a czasami nawet niemożliwe. Opracowanie strategii marketingowej opartej na pozyskanych przez niego informacjach, pomoże Ci w efektywniej wykorzystywać budżet reklamowy. A co za tym idzie oszczędzać pieniądze.
Nawet jeśli nie planujesz od razu wchodzić w reklamę, zainstalowanie piksela pomoże Ci dowiedzieć się, jak ludzie angażują się w treść Twojej witryny. Poznać bliżej swojego docelowego klienta.
Mam nadzieję, że artykuł ułatwi Ci korzystanie z piksela Facebooka. Daj znać w komentarzu, czy udało Ci się go poprawnie zainstalować i w jakim celu go używasz?