Przepisy prawa ustawicznie się zmieniają – dotyczy to również przestrzeni internetu. To właśnie w przypadku sklepów online ważne jest dbanie o to, aby zawartość strony i dostępne rozwiązania odpowiadały na wymogi obowiązującego prawa.

Nie ma wątpliwości, że szereg zmian wprowadzanych w prawie wyraźnie sprzyja ochronie konsumentów. Dla nich dochodzą nowe prawa, które jako sprzedawca musisz respektować – nie tylko w przypadku sklepów stacjonarnych, ale również zakupów online.

Dbałość o klienta – czego dotyczą zmiany w prawie e-commerce?

Jeszcze kilka lat temu przestrzeń sieci miała sporo luk i problemów związanych z prowadzeniem handlu. Niektórzy potencjalni klienci bali się kupować w nieznanych sklepach i od nieznanych im sprzedawców. Jednak wprowadzane zmiany, choć nakładają na sklepy w sieci dodatkowe obowiązki, sprzyjają również zachęceniu do robienia zakupów. 

Jako prowadzący sklep w sieci nie będziesz w stanie błyskawicznie dokonywać wszystkich koniecznych zmian. Zamiast tego możesz skorzystać z usług profesjonalistów, którzy będą trzymać rękę na pulsie i na bieżąco śledzić wszelkie zmiany w przepisach.

Dyrektywa Omnibus a przyszłość zakupów w sieci

Dyrektywa Omnibus weszła w Polsce w życie na początku 2023 roku. Wprowadziła szereg zmian, ale przede wszystkim wzmacnia skuteczność już obowiązujących przepisów. Tym samym sklepy w sieci muszą jeszcze baczniej uważać, aby spełniać wymogi i normy wynikające z prawa. Dyrektywa ta wskazuje, jakie są trendy w polityce handlowej.

Przyszłość zakupów w sieci. Jak przygotować swój sklep online na nadchodzące zmiany?

Kierunki rozwoju e-commerce

E-commerce jest obecnie jednym z najszybciej rozwijających się sektorów gospodarki. Stale dochodzi tu do zmian, które wpływają na to, jak będzie wyglądał handel cyfrowy. 

Prognozy wskazują, że już w 2027 roku rynek e-commerce może być nawet dwukrotnie wyższy w stosunku do tego, ile wynosił w 2021 roku, zaznacza Adrian Kościelny, specjalista ds. e-commerce z carted.pl. Zwraca się szczególną uwagę na to, że będzie kilka kluczowych kierunków zmian, które możesz obserwować również w roku 2023 roku, a które rozwijane będą w kolejnych latach. Na e-commerce i sklepy internetowe wpływać mają:

  • Media społecznościowe;
  • Płatności w e-commerce;
  • Live commerce;
  • Zmiana pokolenia kupujących;
  • Mobilność sklepów internetowych;
  • Wykorzystanie sztucznej inteligencji i personalizacji ofert;
  • Personalizacja marketingu;
  • Zwiększanie szybkości dostaw.

Social media sklepu online

Zrozumienie istoty zmian w trendach handlu internetowego wymaga lepszego zrozumienia mechanizmów działania mediów społecznościowych. Skuteczne wykorzystanie social mediów oznacza wykorzystanie ich jako narzędzi docierania do potencjalnych klientów z pokolenia X i Z. Warto postawić na wiele platform, np.:

  • Facebook;
  • Instagram;
  • TikTok;
  • Twitter;
  • Twitch. 

Dokładny wybór oczywiście powinien zależeć od typu prowadzonych usług e-commerce. Korzystając z usług profesjonalnej agencji SEO, specjaliści odpowiednio dobiorą platformę do profilu sklepu. 

Sposoby płatności w e-commerce

Szybkość i łatwość dokonywania zakupów w sieci są kluczowe, jeśli chcesz przyciągnąć i utrzymać klientów. Dobrze jest zagwarantować nie tylko rozszerzenie opcji zakupowych. Ważne jest też zadbanie o to, aby odpowiadały one najnowszym metodom płatności. Wśród popularnych, stosunkowo nowych rozwiązań jest płatność BLIK, ewentualnie GooglePay. Ale najnowsze pokolenia kupujących są nakierowane na jeszcze inne rozwiązania. Mowa tu o płatności portfelem mobilnego klienta, a także możliwość opóźnienia etapu płacenia poprzez opcję „kup teraz – zapłać później”.

Nowe pokolenie kupujących

W dobie internetu wychowało się tzw. pokolenie Z – tu znaleźć można wszystkich urodzonych po roku 1997. Stała obecność nowoczesnych technologii sprawiła, że mają one inne podejście do robienia zakupów – przede wszystkim osoby te są bardziej skłonne do kupowania w sieci. To właśnie dla nich oferta e-commerce jest podstawową formą zakupów. Dlatego też prowadząc sklep online, warto uwzględnić dostosowanie treści pod pokolenie Z. Jednocześnie, jeśli nasza oferta ma być skierowana do nieco starszego pokolenia X, warto zadbać o przejrzystość sklepu internetowego tak, aby nie zniechęcać tych osób. Są one bowiem z natury bardziej nieufne w stosunku do nowoczesnej technologii.

Live commerce, czyli e-commerce na żywo

Coraz większą popularnością cieszą się opcje zapewniania klientom platform do rozmowy na żywo. Warto rozważyć prezentowanie oferowanych produktów live, aby móc na bieżąco odpowiadać na pytania klientów. Być może dla biznesu trudne jest prowadzenie takiej transmisji. Wówczas dobrą opcją będzie postawienie na publikacje wideo na mediach społecznościowych i dbanie o regularny kontakt z użytkownikami. 

Mobilność sklepów internetowych

Klienci coraz rzadziej używają komputera do składania zamówień internetowych. Szukają wygodniejszych, dających większy komfort, i o wiele szybszych opcji zakupowych. Zdecydowana większość Polaków robi zakupy przez telefon czy tablet. Warto zadbać o dostosowanie strony sklepu internetowego do wymogów urządzeń mobilnych. 

Wykorzystanie sztucznej inteligencji i personalizacji ofert

Obecnie widzimy poważny rozwój AI, która może sprawdzić się również w przestrzeni sklepów online. Również sztuczna inteligencja może być wykorzystana do jeszcze lepszego rekomendowania ofert klientom, podpowiada Jerzy Rasiak z Semstart.pl. To buduje zaangażowanie klientów i sprzyjać będzie zwiększeniu sprzedaży w Twoim sklepie internetowym.

Personalizacja marketingu

Ważne jest zadbanie o wprowadzanie rozwiązań opartych na poznaniu klienta już od początku jego obecności na stronie Twojego sklepu. Zbieranie o nim danych pozwala na skuteczniejsze dostosowanie marketingu pod daną osobę. Agencje SEO najlepiej wiedzą, jakich narzędzi używać, aby przebiegało to sprawnie i wydajnie. 

Zwiększanie szybkości dostaw

Im szybsza realizacja zamówienia, tym większa szansa na to, że klient ponownie zdecyduje się na zakupy w Twoim sklepie. Podobnie długi czas oczekiwania na realizację zamówienia zniechęca do ponownych zakupów.