Reklamujesz się na Facebooku? Zastanawiasz się, który model rozliczeń jest dla Ciebie korzystniejszy – płatność za każde kliknięcie (CPC), czy za 1000 wyświetleń (CPM)? W tym artykule dowiesz się, w jaki sposób wybór powyższych opcji może wpłynąć na kampanie reklamowe na Facebooku.
Kiedy mamy możliwość wyboru?
Standardowo reklamy na Facebooku mogą być rozliczane na dwa sposoby: w modelu CPC (ang. cost per click) oraz w modelu CPM (ang. cost per mile). Wybrana opcja określa termin, w którym zapłacimy za reklamę. Jednak niektóre cele marketingowe umożliwiają wybór między naliczeniem opłat za kliknięcie lub wyświetlenie. Taką możliwość otrzymamy po uruchomieniu kampanii na podstawie ruchu lub celu konwersji.
Po wyborze celu kampanii przechodzimy do sekcji Budżet i harmonogram.
Na tym etapie najważniejsze jest, abyś wiedział, że sposób w jaki naliczane są opłaty, a sposób w jaki algorytm Facebooka je optymalizuje, to dwie różne rzeczy. Jeśli w miejscu Optymalizacja pod kątem wyświetleń reklamy wybierzesz opcję Wyświetlenia strony docelowej, Wyświetlenia lub Unikatowy zasięg dzienny – Facebook obciąży Twoje konto reklamowe wyłącznie za wyświetlenia. Dlatego, aby zachować możliwość kontroli modelu rozliczeń, kampanię optymalizujemy pod kątem kliknięć linku. Gdy prawidłowo optymalizację naszej reklamy, w sekcji Kiedy naliczamy opłaty zobaczysz dwie opcje:
- Wyświetlenie
- Kliknięcie linku (CPC)
Gdy zdecydujesz się wybrać opcję Wyświetlenie, Facebook naliczy opłaty za każdym razem, kiedy zostanie wyświetlona reklama, a stawka jest obliczana za jej 1000 wyświetleń. W momencie wyboru opcji Kliknięcie linku (CPC) dokonujesz płatności za każdym razem, kiedy użytkownik Facebooka kliknie w Twoją reklamę. Który model jest w takim razie korzystniejszy dla Ciebie?
Zalety i wady wyboru płatności za każde kliknięcie (CPC)
Zaletą wyboru tego modelu rozliczeń jest przede wszystkim bezpieczeństwo naszego budżetu reklamowego. Opłaty są naliczane tylko wtedy, gdy ktoś kliknie Twoją reklamę. Więc teoretycznie, w momencie, w którym Twoja reklama nie uzyskuje zbyt wielu kliknięć, nie musisz martwić się kosztami, niezależnie od tego ile wyświetleń wygenerowała.
Wadliwość tego modelu ukazuje się w momencie, kiedy odwrócimy powyższą sytuację, a nasze reklamy zaczną osiągać dobre wyniki. Wtedy ich współczynnik klikalności jest wysoki, Twój CPM wzrasta, a Ty płacisz wysoką cenę, za świetną skuteczność swoich reklam. Dlatego jeśli jesteś początkującym reklamodawcą, nie uruchamiasz testów A/B kampanii, nie wkładasz wiele wysiłku w jej optymalizację – wybór płatności za kliknięcia będzie dla Ciebie dobrym rozwiązaniem.
Zalety i wady wyboru płatności za 1000 wyświetleń (CPM)
W momencie zaznaczenia chackboxa Kliknięcie linku (CPC) nasza sytuacja się odwraca o 180 stopni. Jak wspomniałem powyżej, wybór modelu rozliczeń wg 1000 wyświetleń oznacza, że możesz marnować swój budżet, gdy Twoje reklamy będą osiągać słabe wyniki. Jednak gdy reklamy są skuteczne i uzyskują wysoki współczynnik klikalności, nadal płacimy tylko za ich wyświetlenia.
Kiedy warto podjąć ryzyko wyboru modelu CPM? Jeśli pracujesz na dużych budżetach, tworzysz wiele zestawów grup docelowych i odmian reklam, a stosowane przez Ciebie strategie dają dużą szansę na znalezienie skutecznych odbiorców i reklam.
Który model rozliczeń wybrać?
Wybór rodzaju płatności, zależy tak naprawdę od poziomu naszego doświadczenia. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z reklamą na Facebooku, nie masz zbyt wiele czasu na monitorowanie skuteczności kampanii lub pracujesz na niewielkich budżetach, kliknięcia linków prawdopodobnie będą najlepszym wyborem. Gdy jednak posiadasz już umiejętność praktycznej optymalizacji reklam, wybór modelu CPM może okazać się dla Ciebie o wiele bardziej rentowny.
Opcja wyboru modelu rozliczeń na Facebooku jest ukryta w obszarze procesu tworzenia kampanii, co oznacza, że może wydawać się mało ważna – jednak tak nie jest. Podobnie zresztą do wielu innych aspektów reklamy na Facebooku. Aczkolwiek zrozumienie różnic i przejęcie kontroli, nad choćby tym małym elementem, może mieć wpływ na nasze kampanie.