Ogromna liczba osób w Polsce wciąż błędnie utożsamia pojęcie „strategia SEM” wyłącznie z reklamami AdWords, które stanowią tylko składową marketingu w wyszukiwarkach internetowych. Rozwój usług internetowych odbywa się w bardzo szybkim tempie, dlatego — zanim pojawią się kolejne — warto usystematyzować swoją wiedzę z podstawowych formatów i terminów.

Strategia SEM = SEO + PPC

SEM, czyli Search Engine Marketing, to nic innego, jak marketing internetowy w wyszukiwarkach. To pojęcie zawiera w sobie dziesiątki usług i produktów, łączących działania typu SEO z działaniami typu PPC.

SEO, czyli Search Engine Optimization — optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe, nazywana najczęściej pozycjonowaniem, to proces poprawiający ilość i jakość ruchu przychodzącego do pozycjonowanej witryny z wyników organicznych wyszukiwarek.

PPC, czyli Pay Per Click (płać za kliknięcia), to z kolei model opłat za reklamę w wyszukiwarkach i sieciach reklamowych. Ponieważ został spopularyzowany zwłaszcza przez wyszukiwarki, wśród reklamodawców przyjęło się, że mianem PPC określane są przede wszystkim płatne wyniki wyszukiwania — głównie Google Ads.

strategia sem

Między PPC a SEO występuje kilka kluczowych różnic. Pierwsze działania — czyli PPC — są płatne, dzięki czemu rezultaty są widoczne o wiele szybciej. Jednocześnie, jeśli nasz budżet na PPC nagle drastycznie zaczyna maleć, wyniki również spadają. Kampanie realizowane w modelu PPC są oznaczane w sieci, jako sponsorowane, więc odbiorca na pierwszy rzut oka widzi, że ma do czynienia z reklamą, która z definicji jest opłacona przez reklamodawcę. Drugie działania — czyli SEO — nie są dodatkowo opłacane przez podmiot, który chce się wypromować. W związku z tym, na rezultaty musimy poczekać o wiele dłużej. Jednocześnie, ruch budowany w oparciu o optymalizację pod wyszukiwarki, jest stabilny i pozwala czerpać owoce przez bardzo długi czas.

Dlaczego warto łączyć działania SEO i PPC?

W czasach ogromnej konkurencji w niemal każdej branży, najlepszą praktyką jest łączenie działań PPC z działaniami SEO. Obie strategie bowiem świetnie się uzupełniają, nierzadko pozwalając na osiągnięcie efektu synergii. Kampanie PPC pozwalają konkurować z liderami w branży już od samego początku. W dodatku, są odporne na zmiany algorytmów w wyszukiwarkach, dzięki czemu można za ich sprawą szybko wspomagać słowa kluczowe. Poza tym, pozwalają na prowadzenie działań remarketingowych. SEO umożliwia zdobywanie ruchu organicznego i przynosi długoterminowe efekty. Co więcej, stopniowe budowanie ruchu pozwala zdobywać zaufanie zarówno robotów wyszukiwarek, jak i osób odwiedzających docelową witrynę. Decydując się na działania SEM, czyli połączenie PPC z SEO, możemy wykorzystywać dane zdobyte z jednych działań w drugich, dzięki czemu skutecznie optymalizujemy nie tylko witrynę, ale i sprzedaż. Łatwiejsze staje się też monitorowanie rezultatów i zdobywanie przewagi konkurencyjnej. Warto w jednym czasie rozpocząć kampanię PPC i SEO, skalując budżet na tę pierwszą, by zachować ciągłość w budowaniu świadomości marki wśród internautów.