Porządek i ład pomagają nam odnaleźć się w codziennym życiu i ułatwiają funkcjonowanie. Podobnie jest w platformie reklamowej Google Ads. Uporządkowana struktura konta sprawi, że tworzenie kampanii będzie przejrzyste i bardziej skuteczne.
Struktura programu Google Ads
Jak zbudowana jest struktura konta Google Ads? Otóż, najprościej mówiąc, możemy porównać ją do grafu matematycznego w kształcie drzewka. Jako podstawa występuje konto, konto rozgałęzia się na kampanie, a kampanie zaś na grupy reklamowe. Również pomoc Google AdWords opisuje strukturę programu Google Ads jako trójwarstwową i wyróżnia następujące elementy: konto, kampania i grupy reklamowe. Konto jest powiązane z niepowtarzalnym adresem e-mail, hasłem i informacjami rozliczeniowymi, kampanie mają własny budżet oraz ustawienia, które określają, gdzie będą się wyświetlać reklamy, a grupy reklam zawierają zestaw podobnych reklam i słów kluczowych.
Porządek w strukturze programu Google Ads
Na początek odpowiedzmy sobie na pytanie, czy warto i po co zajmować sobie głowę takimi sprawami, jak porządkowanie i poprawna struktura konta? Odpowiedz brzmi: jak najbardziej tak! Istnieje szereg korzyści, które może przynieść nam zatroszczenie się o ład na naszym koncie. Odpowiednia struktura konta Google Ads sprawi, że będzie ono po prostu lepiej działało, a my będziemy mogli w pełni wykorzystać potencjał reklamowy Google AdWords. Zapewni nam przejrzystość w prowadzeniu naszych działań reklamowych oraz sprawi, że będą bardziej skuteczne, a zarządzanie budżetem i wyświetlanymi reklamami będzie dużo łatwiejsze. Dodatkowo, poznanie zależności między trzema warstwami konta pozwoli lepiej organizować reklamy, słowa kluczowe i grupy reklam w skuteczne kampanie skierowane do odpowiednich odbiorców, a przecież o to właśnie nam chodzi! Mając na uwadze powyższe korzyści, warto zadbać o poprawną strukturę konta od samego początku.
Struktura konta Google AdWords
Jeżeli szukasz złotej metody na skuteczną organizacje struktury konta, to niestety muszę Cię zmartwić, ale nie istnieje jedna właściwa droga. To, jak będzie wyglądała u Ciebie struktura, w dużej mierze jest zależne od celów, które chcesz osiągnąć dzięki reklamie w Google AdWords.
Istnieje jednak kilka wskazówek, o których wspomina pomoc Google Ads. Warto o nich pamiętać, tworząc kampanię reklamową na tej platformie reklamowej. Oto one:
- Zacznij organizować kampanie i grupy reklam od razu podczas ich tworzenia. Modyfikowanie organizacji konta dopiero po utworzeniu znacznej liczby kampanii i grup reklam spowoduje utratę wszystkich zebranych dotąd cennych danych i może niekorzystnie wpłynąć na skuteczność reklam.
- Jeżeli chcesz, by Twoja kampania miała inny zestaw ustawień niż obecne, np. budżet, lokalizację czy język, to utwórz oddzielną kampanię. Np. jeśli sprzedajesz spódnice oraz sukienki i chcesz, by każda z kampanii miała inny budżet, to utwórz oddzielną kampanię dla sukienek i oddzielną dla spódnic.
- Jeśli natomiast chcesz, by wszystkie reklamy współdzieliły budżet i były kierowane na ten sam zestaw lokalizacji, możesz użyć jednej kampanii, ponieważ istnieje opcja współdzielenia jednego budżetu na poziomie konta.
- Jeżeli do końca nie wiesz, jaki przekaz wywoła największy oddźwięk wśród potencjalnych klientów, to w każdej grupie reklam dodaj co najmniej trzy nośniki reklamowe. Używaj także zoptymalizowanej rotacji reklam. Dzięki tej operacji przekonasz się, który z nośników jest najbardziej skuteczny, a także Twoje reklamy będą zoptymalizowane pod kątem kliknięć w poszczególnych aukcjach.
- Przy tworzeniu grupy reklam wybierz konkretną tematykę i dostosuj do niej grupę. Do każdej grupy reklam użyj słów kluczowych związanych z tą tematyką. Warto również zastosować co najmniej jedno słowo kluczowe w nagłówku reklamy.
Trójwarstwowa struktura konta Google AdWords
Przyjrzyjmy się nieco poszczególnym elementom trójwarstwowej struktury konta Google AdWords.
Konto
Zacznijmy od postaw, czyli od konta. Możemy je utworzyć wyłącznie na podstawie istniejącego już Konta Google. Jest ono nadrzędnym elementem struktury. Znajdują się na nim między innymi informacje rozliczeniowe i dane logowania.
Kampania
Kampanią nazywamy jedno lub wieloelementowy zbiór grup reklam. W ramach jednej kampanii możemy ustalić jeden, wspólny budżet, język, lokalizację itp. Nową kampanię warto utworzyć, gdy:
- Kierujemy reklamy na daną lokalizację – np. jeśli posiadamy firmę, której siedziby mieszczą się w dwóch różnych miastach, to powinniśmy stworzyć dwie różne kampanie z kierowaniem lokalizacji na te dwa miasta.
- Różne modele rozliczeń – w każdej kampanii możemy ustawić tylko jeden typ rozliczania za reklamę, dlatego jeżeli chcemy, by część naszych reklam rozliczała się w modelu CPC, a pozostała w CPM to musimy założyć dwie różne kampanię dla każdej z grup reklam w danym sposobie rozliczania.
- Reklama na różnych typach urządzeń – warto zwrócić uwagę, że przy wyszukiwaniu informacji przez telefon używamy krótszych, bardziej konkretnych fraz niż kiedy wyszukujemy coś na komputerze. W związku z tym w tym wypadku również warto przemyśleć odrębne kampanię.
O czym jeszcze warto pamiętać przy tworzeniu nowej kampanii? O nazewnictwie! Nazwy typu ,,Kampania nr 4” nie są zbyt dobre, ponieważ po jakimś czasie zapomnisz, co kryje się pod tą nazwą. Nazewnictwo kampanii powinno być dla Ciebie zrozumiałe i jasno wskazywać czego kampania dotyczy. Pozwoli to na odróżnienie ich od siebie i ułatwi pracę w Google Analytics.
Grupy reklamowe
Grupy reklam składają się ze słów kluczowych oraz samych treści reklam – tekstowych lub graficznych. Słowa kluczowe odgrywają ogromną rolę w strukturze naszego konta. To właśnie dzięki nim nasze reklamy trafiają do właściwych osób, czyli potencjalnych klientów. Skuteczne słowa kluczowe przede wszystkim są ściśle związane z ofertą i ją odzwierciedlają. Muszą odpowiadać na zapytania użytkowników wyszukiwarki. Nie można zapominać także o kolejnym istotnym elemencie, jakim są negatywne słowa kluczowe, nazywane również wykluczającymi. Są to frazy, w kontekście których nie chcemy, by nasza reklama się wyświetlała. Dzięki negatywnym słowom kluczowym wyniki wyszukiwania niepowiązane z ofertą są odfiltrowane.
Sama treść reklamy jest równie istotna. Powinna być atrakcyjna dla internauty, przyciągać jego uwagę i zachęcić do kliknięcia w nią. Warto, by tytuł reklamy uwzględniał słowo kluczowe. Niemniej ważna jest także strona docelowa, na którą jesteśmy przenoszeni po kliknięciu w link. Powinna zawierać to, czego szukamy i sprawnie działać.
Porządkowanie struktury konta Google Ads
Platforma Google Ads posiada bardzo dobrze rozbudowany system pomocy. Znajdziemy w nim konkretne informacje, instrukcje i wskazówki, jak poprowadzić swoją kampanię krok po kroku. Czasem jednak sucha teoria to za mało. Google Ads to platforma bardzo dynamiczna. Trzeba stale monitorować wyniki i wprowadzać modyfikacje w działaniu. Uporządkowana struktura bardzo ułatwia to zadanie, natomiast nieprawidłowa struktura może osłabiać te i inne działania optymalizacyjne. Jeśli uważasz, że Twoje konto potrzebuje przebudowy lub potrzebujesz pomocy w tej operacji, skontaktuj się ze mną. Razem na pewno damy radę stworzyć idealną strukturę.