Wszyscy doskonale wiemy, jak ważne w kampanii Google AdWords są słowa kluczowe. Nie można jednak zapominać o wykluczających słowach kluczowych. W dzisiejszym artykule opowiem o tym, czym są, dlaczego warto je stosować oraz w jaki sposób określić wykluczające słowa kluczowe dla kampanii. Zapraszam do lektury.

Czym są wykluczające słowa kluczowe?

Wykluczające słowa kluczowe są to hasła, które brzmią podobnie do naszych słów kluczowych, jednak nawiązują do zupełnie innych produktów, przeznaczonych do zupełnie innej grupy klientów. Bardzo często chodzi o homonimy, czyli wyrazy o takim samym brzmieniu, ale innym znaczeniu. Wyświetlanie reklam na słowa niezwiązane z naszą ofertą jest dla nas niekorzystne, ponieważ generuje niepotrzebne straty, a nie przynosi żadnych korzyści. Na przykład, jeżeli sprzedajesz suszarki do prania, do wykluczających słów kluczowych dodasz takie wyszukiwane hasła jak: ,,suszarka do włosów” czy ,,suszarka do grzybów”. Korzystanie z wykluczających słów kluczowych pomaga dokładnie sprecyzować nasz produkt i poinformować Google, na jakie frazy wpisywane przez internautów ma nie wyświetlać naszej reklamy.

Należy pamiętać, że ustalenie i wprowadzenie do kampanii odpowiednich wykluczających słów kluczowych jest kluczem do zapewnienia jej precyzyjnego kierowania reklam.

Rodzaje wykluczających słów kluczowych

W kampaniach w sieci wyszukiwania możemy wyróżnić aż trzy rodzaje dopasowań wykluczających słów kluczowych:

  • wykluczające dopasowanie przybliżone,
  • wykluczające dopasowanie do wyrażenia,
  • wykluczające dopasowanie ścisłe.

Jeśli chodzi o sieć reklamową i kampanie wideo, to do dyspozycji mamy jedynie wykluczające dopasowanie ścisłe. Warto podkreślić, ze typy dopasowań wykluczających działają inaczej niż typy dopasowań słów kluczowych. Zasadnicza różnica polega na tym, że aby wykluczyć dane słowa trzeba dodać ich różne odmiany, wersje haseł w liczbie pojedynczej oraz mnogiej, ich synonimy i wersje z błędną pisownią np. literówką.

Wykluczające dopasowanie przybliżone

W tym typie dopasowania wykluczających słów kluczowych reklama nie będzie się wyświetlać, jeśli wyszukiwane wyrażenie zawiera wszystkie wykluczające słowa kluczowe, nawet kiedy są podane w innej kolejności. Reklama będzie się wyświetlać wtedy, gdy wyszukiwane wyrażenie zawiera tylko niektóre z członów wykluczonej frazy. To dopasowanie jest domyślnie używane w wyszukiwarce.
Istnieje szereg sprawdzonych metod tworzenia elastycznych reklam, dzięki którym będą one efektywne i skuteczne:

Przykład:
Wykluczające słowo kluczowe z dopasowaniem przybliżonym: spodnie na narty
Frazy wpisywane przez użytkownika w wyszukiwarkę:

  1. czarne spodnie na narty
  2. spodnie na narty
  3. na narty spodnie
  4. czarne spodnie na sporty zimowe
  5. ubrania na narty

Reklama nie wyświetli się w przypadku 1, 2 i 3, ponieważ użytkownik użył wszystkich członów wykluczonej frazy. Reklama wyświetli się w przypadku 4 i 5.

Wykluczające dopasowanie do wyrażenia

W tym typie dopasowania wykluczających słów kluczowych reklama nie będzie się wyświetlać w przypadku wyszukiwań zawierających dokładne elementy słowa kluczowego w identycznej kolejności.

Przykład:
Wykluczające słowo kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia: spodnie na narty
Frazy wpisywane przez użytkownika w wyszukiwarkę:

  1. czarne spodnie na narty
  2. spodnie na narty
  3. na narty spodnie
  4. czarne spodnie na sporty zimowe
  5. ubrania na narty

Reklama nie wyświetli się w przypadku 1 i 2, ponieważ użytkownik użył wszystkich członów wykluczonej frazy i na dodatek w odpowiedniej kolejności.

Wykluczające dopasowanie ścisłe

W tym typie dopasowania wykluczających słów kluczowych reklama nie będzie się wyświetlać w przypadku wyszukiwań zawierających dokładne elementy słowa kluczowego w identycznej kolejności i bez dodatkowych słów składowych.

Przykład:
Wykluczające słowo kluczowe w dopasowaniu ścisłym: spodnie na narty
Frazy wpisywane przez użytkownika w wyszukiwarkę:

  1. czarne spodnie na narty
  2. spodnie na narty
  3. na narty spodnie
  4. czarne spodnie na sporty zimowe
  5. ubrania na narty

Reklama nie wyświetli się w przypadku 2, ponieważ zawiera wykluczoną frazę (spodnie na narty) w identycznej kolejności i bez dodatkowych słów.

Jak dobrać wykluczające słowa w kampanii AdWords?

Po pierwsze, należy zastanowić się, jakie słowa mogą kierować do wyszukiwań niezwiązanych z naszą ofertą i mogą nieść za sobą niepotrzebne koszty za kliknięcia. Następnie warto spisać wszystkie takie hasła, tworząc ich listę.

Po drugie, można skorzystać z planera słów kluczowych Google. W zakładce ,,narzędzia” poszukajmy propozycji nowych słów kluczowych i grup reklam. Wpisujemy listę słów, które pasują do naszej oferty. Przykład – spodnie na narty. Planer sugeruje wiele słów, które możemy wykorzystać w kampaniach promujących spodnie na narty jako słowa wykluczające. Np. ,,spodnie na co dzień” lub ,,spodnie do garnituru” to frazy, które podpowiada Google, a które nie odpowiadają temu, co my mamy w ofercie. Listę tych słów możemy dodać listy słów wykluczających.

Po trzecie, możemy stworzyć listę na podstawie Google Analytics. Wchodzimy w sekcję Pozyskiwanie – AdWords – Wyszukiwane hasła. Słowa wykluczające to te, które nie nawiązują do naszej oferty, mają wysoki współczynnik odrzuceń i niski współczynnik strony.

Gdzie dodać wykluczające słowa kluczowe w AdWords?

Wykluczające słowa kluczowe możemy dodać na poziomie kampanii lub grupy reklam. Wchodzimy na swoje konto w Google AdWords i wybieramy kampanię albo grupę reklam. Następnie w lewym bocznym menu wybieramy opcję Słowa kluczowe, a następnie zakładkę Wykluczające słowa kluczowe. Możemy skorzystać z naszej gotowej listy wykluczających słów kluczowych lub stworzyć nową.

Istnieje jeszcze jeden sposób. W głównym menu po lewej stronie na koncie AdWords przechodzimy do zakładki „Udostępniane zasoby” → Wykluczające słowa kluczowe kampanii. Klikamy ,,dodaj listę” i wpisujemy wykluczające słowa kluczowe po jednym w linijce. Po zapisaniu listy klikamy na „Zastosuj w kampaniach”. Dzięki tej metodzie nie musimy dodawać wykluczających słów w każdej kampanii osobno. Trzeba jednak pamiętać, że nie zawsze wykluczające słowa kluczowe są uniwersalne dla wszystkich naszych kampanii.

Dlaczego warto korzystać z wykluczających słów kluczowych?

Przede wszystkim dobrze określone wykluczające słowa kluczowe mają ogromny wpływ na efektywność kampanii. Dzięki nim nasze reklamy będą wyświetlane jedynie tym użytkownikom, którzy są faktycznie zainteresowani ofertą, a my unikniemy zbędnych kosztów związanych z kliknięciami internautów, którzy nie skorzystają z naszych usług. Dokładniejsze kierowanie może pomóc zwiększyć zwrot z inwestycji (ROI). Uzyskamy większą kontrolę nad budżetem i wydatkami. Nie można zapomnieć również o tym, że zapytania, które mogłyby popsuć wizerunek naszej firmy, dzięki zastosowaniu wykluczających słów kluczowych, mogą zostać wyeliminowane.

Aby nasza kampania w Google Ads przeprowadzona była efektywnie, nie można zapominać o wielu aspektach. Jednym z nich są wykluczające słowa kluczowe. Jeśli jesteś zainteresowany pomocą specjalisty przy tworzeniu wartościowych reklam dla Twojej firmy, zapraszam do kontaktu.